Annons

Branschens råd inför inbromsning: ”Ta hand om personalen och tänk långsiktigt”

zoom Therese Hammar, Sunniva Fallan Röd och Visitas Thomas Jacobsson om hur man förbereder sig på en eventuell avmattning i konjunkturen.
Therese Hammar, Sunniva Fallan Röd och Visitas Thomas Jacobsson om hur man förbereder sig på en eventuell avmattning i konjunkturen.
NYHETER. Visitas chefsekonom Thomas Jakobsson råder medlemmarna att tänka långsiktigt även vid en eventuell lågkonjunktur. "Det är lätt låta priserna sjunka men det kan visas sig svårt att höja dem igen, säger han."
Annons

Avmattningen i konjunkturen är ett faktum. Tillväxten i Sverige bromsade in under 2019 och väntas bli fortsatt svag under 2020. De sämre tiderna märks även i besöksnäringen som började tappa fart redan 2017, enligt Thomas Jakobsson.

Restaurangmarknaden har slutat växa och hotellens lönsamhet visade ingen förbättring under 2019 jämfört med året tidigare. Men än så länge handlar det inte om någon regelrätt lågkonjunktur.

– På hotellsidan har det gått hyfsat bra, konstaterar Thomas Jakobsson.

Efterfrågan på hotellrum fortsatte att öka i fjol. Samtidigt tillkom många nya rum, vilket påverkade beläggningen negativt. Intäkten per tillgängligt hotellrum (RevPAR) visade nolltillväxt till och med oktober 2019.

Under 2020 räknar Thomas Jakobsson med en liknande utveckling.

– Möjligtvis blir det ännu svagare än 2019, säger han.

Han betonar osäkerheten i prognosen. Det är svårt att få grepp om hur utbudet av hotellrum utvecklas. Dessutom finns stora risker i omvärlden som skulle kunna utlösa en djupare nedgång i konjunkturen. Den ökade spänningen i Mellanöstern och hotet om ett handelskrig är par av orosmolnen.

Så vad kan besöksnäringen göra för att parera sämre tider? När ekonomin försvagas är det främst affärsresenärerna som påverkas medan fritidsresenärerna inte alls är lika konjunkturkänsliga. Å andra sidan är affärsgästerna beredda att betala ett högre pris än privatgästerna. I det läget kan det vara frestande för ett hotell att locka privatgäster för att fylla upp tomma hotellrum. Men här finns risker, varnar Thomas Jakobsson.

– Det är till exempel lätt att låta genomsnittsintäkten per rum sjunka, men det kan visa sig svårt att höja den igen. Det kan man se i Malmö där genomsnittspriserna på hotellrum sjönk och fortfarande inte är uppe på 2013 års nivå, säger han.”

Hotellen i Stockholm har gått en annan väg.

– Där har genomsnittspriserna till och med ökat och i stället har beläggningsgraden sjunkit något.

Thomas Jakobsson råder hotellen att tänka igenom sin strategi på sikt innan de börjar justera priserna kortsiktigt. Hur ser målgruppen ut? Var ligger hotellet? Vilka möjligheter finns att attrahera olika typer av gäster nu och i framtiden?

– Vissa hotell kanske skulle förlora kortsiktigt men tjäna långsiktigt på att befästa sin position som affärshotell eller fritidshotell. Det är lätt att planen blir otydlig när man springer på för många bollar, säger han.

Sämre tider kan även ge möjligheter.

– En lågkonjunktur med fler lediga rum kan vara ganska bra att investera i – om medlen finns.

I en svalare ekonomi kan det också bli lättare att rekrytera folk.

– Det ser ut att ha blivit lättare redan. Om du saknar viss kompetens i din verksamhet har du bättre möjlighet att få tillgång till den nu.

Så möter vi sämre tider:

Therese Hammar, vd HKC Hotels:

– Vi har inte sett något än som pekar på sämre tider. Men vi förbereder oss på det.

– Det vi kan styra är våra kostnader. Vi vill alltid jobba smart men kan jobba ännu smartare. Samtidigt vill vi vara en ansvarstagande arbetsgivare och undvika att säga upp folk.

– Vi tar större investeringar i bättre tider. De senaste åren har vi renoverat vår wellnessavdelning i Örebro och konferensanläggning i Malmö. De känns skönt att ha investeringen i ryggen när det är mer osäkert.

Sunniva Fallan Röd, vd Sturebadet:

– Sturebadets spa och träningsanläggning kommer troligen inte påverkas så mycket av en konjunkturförändring, kanske till och med snarare positivt av en lågkonjunktur. Hälsotrenden förstärks varje år och våra företagskunder är mycket medvetna om hur friska, välmående medarbetare påverkar ett företagsklimat, både i arbetsmiljö och produktivitet.

– Jag tror att ett av de bästa sätten att förbereda sig för en lågkonjunktur är att ta hand om sin personal. De flesta människor har ett behov av att göra nytta och göra ett bra arbete – involvera alla som arbetar i att skapa lönsamhet och värde för företaget så kommer man långt tillsammans. Det är också ett bra sätt att få ned sjukfrånvaron och öka lojaliteten så att fler stannar längre.

– En del rörliga kostnader försvinner automatiskt om det blir en nedgång och vi tappar kunder och gäster. Att se över alla sina kostnader är alltid klokt – teknik kan till exempel vara en kostnadsfälla. Vi investerar nog generellt mycket i hårdvara såväl som i mjukvarusystem men utnyttjar bara en del av det. Vi hinner inte utbildas eller lära oss använda tekniken på bästa sätt.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...