Annons

”Burgare är hela världens favoritsmörgås”

zoom Burger Kings marknadschef Jeff Jacket.
Burger Kings marknadschef Jeff Jacket.
NYHETER. Besöksliv ställde tio snabba frågor till Jeff Jacket, marknadschef för Burger King, hamburgerrestaurangen som går mot gourmet.
Annons

Hur ser sommarens försäljningssiffror ut?
– Vi har haft en bra sommarförsäljning. Även om sommaren fortfarande pågår och jag inte kan inte uttala mig om alla restauranger än, så vet vi att vi har sålt betydligt fler premiumburgare i sommar än förra sommaren. Vilket genererar ett högre snittvärde per köp.

Vad ligger bakom den ökade försäljningen?
– Vår försäljning via hemleverans har ökat dramatiskt, dessa köp ger ett högre snittvärde eftersom det ofta innefattar fler gäster per beställning. Vi säljer också fler King Junior-mål än förra sommaren, vilket innebär att vi serverar fler familjer. Så över lag är vi nöjda med sommarens resultat.

Tidigare i år lanserade Burger King ett gourmet-tema med flera nya burgare på menyn, hur har responsen varit?
– Lanseringen av vår gourmetburgare med koreansk Gochujang i maj är vår mest framgångsrika produktlansering på flera år. Vi var optimistiska, men försäljningen överträffade våra förväntningar. Kycklingversionen gick nästan lika bra som nötköttsvarianten. Coleslaw-sidosalladen var också mycket populär. Förra veckan lanserade vi en ny Gourmet Jalapeño-burgare med en speciell Jalapeñomajonnäs, och de tidiga försäljningssiffrorna matchar Gochujang-lanseringen. Så man kan konstatera att våra kunder är mycket positiva till vår Gourmet-serie.

Är det här något du tror att fler hamburgerkedjor kommer att haka på?
– Jag kan inte uttala mig om konkurrenterna – de gör sitt eget.

Vad är Burger Kings USP i Sverige tycker du?
– Jag skulle säga att Burger King är den enda snabbmatskedjan med restauranger över hela Sverige som serverar goda, flame-grillade burgare. De är gjorda på kvalitetsingredienser, inklusive 100 procent nötkött utan tillsatser och utan konstgjorda färgämnen, smaker eller konserveringsmedel. Ingen annan snabbmatskedja kan säga det.

Vilka är de största trenderna inom snabbmatssegmentet just nu?
– Jag skulle säga att burgare alltid är en populär produkt och även om de är trendiga så är de också hela världens favoritsmörgås. Vi är fast beslutna att lyfta fram spännande ingredienser samtidigt som vi fortsätter erbjuda våra klassiska burgare som våra kunder älskar.

Hur jobbar Burger King för att erbjuda moderna alternativ på menyn?
– Kunderna äter mer kyckling än tidigare och vi erbjuder fler olika alternativ på vår meny än någonsin tidigare. Det finns många sidorätter, både friterade och färska. Vi tittar också på olika unika dryckesalternativ, både kalla och varma beroende på säsong. Dessutom kommer vi att presentera några nya varma drycker i våra restauranger under de kommande månaderna.

Burger King lanserade en växtbaserad restaurangmeny i Stockholm för ett par år sedan. Hur ligger det till med gästernas intresse för att äta grönt och plantbaserat i dag, har det minskat?
– Jag tror inte att kundernas intresse för att äta grönt har minskat, men jag tror att kunderna har hittat de gröna alternativen som fungerar för dem. Jag skulle nog säga att kvaliteten på produkter som försöker efterlikna nötkött eller kyckling kanske inte har levt upp till kundernas förväntningar, mer autentiska icke-köttalternativ som halloumi eller bönor fungerar bättre.

Vad tycker du mest om med ditt jobb?
– Jag uppskattar så många saker med mitt jobb; att hitta fantastiska nya burgarrecept och arbeta med vårt team för att leverera dem till våra kunder är bland det bästa.

Och, slutligen: vilken är din favoritburgare på Burger King?
– Vi har många goda burgare på vår meny. Jag åt mycket Gochujang-kyckling under sommaren, men min favorit är alltid vår Double Cheeseburger, oftast med bacon och ibland jalapeños.