Annons

Byter ut dricks mot bonus och välgörenhet

zoom På notaslipparna får gästen numer valet om välgörenhetsdricks.
På notaslipparna får gästen numer valet om välgörenhetsdricks.
NYHETER. Hotell och restauranggruppen Svenska Kulturpärlor slopar både dricks och kontanthantering. Nöjda gäster kan istället skänka pengar till Barncancerfonden och personalens nya morot blir en del av företagets vinst.
Annons

Det var osäkerheten kring Skatteverkets nya regler för drickshantering som fick Svenska Kulturpärlors vd Fredrik Åström att tänka till och att tänka om.

– Med 500 anställda på ett år blir hantering av arbetsgivaravgifter och skatt på dricks en enorm hanteringsprocess för en liten koncern som vår. Istället kom vi i ledningsgruppen överens med personalen om att skapa en sorts välgörenhetsdricks, säger han.

I samband med detta har företaget också valt att helt sluta hantera kontanter på sina fyra anläggningar i Sörmland: Dufveholms Herrgård, Gripsholms Värdshus, Pelles Lusthus och Södertuna Slott.

Del av vinst till anställda

– Vår ambition var att ha kortterminalerna direkt kopplade till ett 90-konto, ungefär som när du pantar burkar och trycker på knappen för att en ge en gåva. Men den lösningen klarar inte kortföretagen ännu. Än så länge får vi alltså betalslå det här i kassorna, vilket gör att vi måste betala skatt på gåvorna innan de skickas iväg.

Från och med 1 maj försvann därmed dricksraden från kortmaskinerna och på notaslippen står istället välgörenhetsdricks. 

– Samtidigt har vi infört ett incitamentsprogram där 4 procent av vinsten delas ut bland alla anställda, baserat på hur mycket de jobbar.

Alla som arbetat minst 173 timmar eller motsvarande en månad på ett år får sin del av kakan. Storleken avgörs enbart av antalet arbetade timmar.

– Vi hoppas att incitamentprogrammet ska bli en sporre för alla våra medarbetare. Om alla ser vinningen i att verksamheten går bra blir detta något väldigt positivt. Att alla får sin del av vinsten oavsett var i verksamheten de arbetar gör det också rättvist, säger Fredrik Åström.

En säkrare lösning

Att sluta med kontanthanteringen ser han också som en säkerhetsförbättring.

– Självklart har vi fått olika reaktioner, men i hela taget har det varit positivt. De som påverkas mest är medarbetarna på Gripsholms värdshus där vi har en relativt stor restauration, framför allt sommartid.

Enligt Fredrik Åström tycker både medarbetare och ledning att detta är en bra och seriös lösning. Att dricksen går just till Barncancerfonden har beslutats i samråd mer medarbetarna.

Robotdammsugaren som effektiviserar hotellets hela städprocess

Robotdammsugaren som effektiviserar hotellets hela städprocess

Set. Start. Rent! Nexaros lösning för hotellbranschen sparar tid och pengar. Samtidigt som den befintliga personalen får stöttning i sitt dagliga arbete