Annons

Café och butik med extra allt

zoom Elin Ginal driver Grafitgrå tillsammans med maken Markus Ginal. Foto: Grafitgrå
Elin Ginal driver Grafitgrå tillsammans med maken Markus Ginal. Foto: Grafitgrå
NYHETER. Familjeföretaget Grafitgrå har vuxit stadigt sedan starten 2012 och utökats till en upplevelseplats med inredningsbutik, café och modebutik.
Annons

Familjeföretaget Grafitgrå öppnade sin butik i Kaxholmen 2012 och sedan dess har verksamheten utökats med inredningsbutik, café och modebutik.

– Vi ville koppla våra produkter till en plats och erbjuda våra kunder en chans att uppleva dem i en naturlig kontext. Nu har vi blivit en destination som många besöker året om, säger Elin Ginal som driver Grafitgrå tillsammans med sin man Markus Ginal.

Startade med blogg

Elin Ginal har alltid varit intresserad av inredning och varumärket Grafitgrå växte ur en inspirationsblogg som hon startade 2011.

– Innan etableringen av Grafitgrå var jag verksam som florist under många år. Jag har även varit involverad i designen av produkter för andra svenska varumärken. Att vara med från början i produkternas utveckling var något som intresserade mig och därför valde jag att starta Grafitgrå, säger Elin Ginal och fortsätter:

– Så hittade vi en gammal smedja i den by där vi bor och den kändes helt rätt. Där slog vi upp portarna till vår butik och för tre år sedan byggde vi ut med eget gjuteri, orangeri, kontor och lager.

Samarbete med bygden

Det minst sagt lynniga sommarvädret har gynnat Grafitgrås verksamhet som varit välbesökt under säsongen.

– Vi bor ju i en fantastiskt vacker bygd och vi samarbetar med flera andra företag här för att tillsammans stärka besöksupplevelsen för kunderna. Vi har skapat namnet Äppledalen och kallar oss för Smålands Toscana.

Bland annat ligger ett äppelmusteri i närheten som Grafitgrå samarbetar med, en gårdsbutik som har egen odling av grönsaker, en skinnproducent och en skönhetssalong som huserar i Grafitgrås byggnader.

– Det finns en gemenskap och en ömsesidig vilja att dra nytta av varandras styrkor för att främja turismen i området. Även om vi är flera som har caféer runtom här så ser vi oss inte som konkurrenter, kunden kan till exempel äta lunch här och ta en fika på nästa ställe.

Nyckelord hållbarhet

Hållbarhet är ett nyckelord som genomsyrar Grafitgrås varumärke. De använder tidlösa material som betong, ull och stål. Genom att erbjuda produkter som håller över tid vill de bryta med snabbrörliga trender och skapa möbler och inredning som är beständiga.

– Vi är inte så trendbaserade utan har valt vår nisch. Allt tillverkas i Sverige förutom ullprodukterna – där har vi valt att samarbeta med ett företag i Nepal som är proffs på tovad ull och genom att anlita dem så är vi med och bidrar till rättvisa arbetsförhållanden för kvinnor i Nepal, det är vi väldigt stolta över, säger Elin Ginal.

Grafitgrå har i dag tio fasta anställda och under sommartid utökas personalstyrkan med ytterligare cirka tio personer för att hantera den ökade aktiviteten. Elin Ginal ser väldigt ljust på framtiden för varumärket och konceptet.

– Vi är laddade och förväntansfulla. Det är så härligt att hela tiden komma i kontakt med nya och gamla kunder som är fascinerade och förälskade i våra produkter, säger hon.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...