Annons

Coaching ska få fler kvinnor att vilja tävla 

NYHETER. Det kvinnliga kocknätverket TakeOver har startat ett långsiktigt initiativ för att få fler kvinnor att delta i gastronomiska tävlingar. "Man behöver feedback och hjälp med pepp, resurser och kompetens omkring sig", säger kocken Lisa Lönner Pulkkinen. 
Annons

Med start i mars kommer kocknätverket TakeOver, i samarbete med sponsorn Martin & Servera samt Årets Kock, att erbjuda ett flertal coachingtillfällen under 2021, där även de rutinerade tävlingskockarna Jimmi Eriksson och Martin Moses deltar.

– Detta är en dröm jag har haft sedan jag och Linn Söderström startade TakeOver 2015. Första träningslägret var förra året och andelen kvinnliga ansökanden till Årets kock höjdes med femtio procent bara då, säger Lisa Lönner Pulkkinensom driver restaurangen Husmor Lisa Fine Home Dining.

Lägret under våren 2020 pågick med fem kockar, relativt avskalat på grund av coronakrisen som kom mitt i och initiativtagarna upplevde att det var svårt att stötta dem som fanns på andra orter än Stockholm.

– Men vi gjorde ett bra jobb, vi hade fyra kvinnor i kvalet, det kändes otroligt bra! Jag har själv tävlat i Årets kock och tycker det är superkul och har försökt övertala kvinnor att tävla vilket tyvärr varit svårt. Jag har sett att det som många tjejer saknar är nätverket omkring sig och den stöttande coachande chefen eller gruppen, det tar tid och kostar resurser att tävla.

Därav utvecklades idén om separata coachingtillfällen som i vår drar igång. Initiativet riktar sig direkt till kvinnor som vill veta mer om vad det innebär att tävla i matlagning, eller mer konkret få hjälp med att komma igång med träning inför en tävling. 

– Vi har lång erfarenhet av att peppa och stötta kvinnor i och med våra TakeOver-gästspel som gjort sådan succé, vi har 250 medlemmar och av dessa har över 70 kockar deltagit i ett eller flera gästspel under de här sju åren och lagat över 250 fantastiska rätter på topprestauranger över hela Sverige. Vi har ett starkt nätverk bland Sveriges kvinnliga kockar så vår track record är bra, säger Lisa Lönner Pulkkinen.

Samtidigt konstaterar hon att det finns ett bra nätverk kring de flesta män som tävlar. Årets Kock har bland annat startat en coachningavdelning på sin hemsida, men TakeOver ser ett behov av coaching som riktar sig direkt till just kvinnliga kockar.

– Det är ensamt att stå och träna. Man behöver feedback och hjälp med pepp, resurser och kompetens omkring sig. Vi vill erbjuda denna möjlighet då vi vet att många arbetar som enda kvinna i köken och eftersom vi under så många år just lyckats åstadkomma detta i våra gästspel. Dessutom vet vi ju hur kul vi har haft!

Vad kommer att tas upp under coachingtillfällena? 

– Framförallt taktik, hur man gör en bra tävlingsrätt. Längre fram handlar det mer om mental förmåga, tävlingssinne och träningstips. En mycket viktig del vi fokuserar på är att visa att man måste tävla i flera år för att lära sig. Att inte vinna första gången är inte ett misslyckande, det är ett steg framåt mot att vinna.

Lisa Lönner Pulkkinen konstaterar att det länge har varit svårt att attrahera kvinnor till restaurangköken, även om de är representerade på utbildningarna försvinner de längs vägen.

– Det har varit svårt, för att inte säga omöjligt, att få kvinnor att tävla. Kanske kan insatsen som Kockarnas Kamp har gjort skapat en stor skillnad, vi har många fler idag som vill tävla och redan 11 anmälda till coaching, säger Lisa Lönner Pulkkinen. 

Philips MediaSuite  – Nu med Netflix och Chromecast built-in

Philips MediaSuite – Nu med Netflix och Chromecast built-in

Enkel för gästerna att använda och kostnadseffektiv för hotellen. Philips MediaSuite är marknadens mest kompletta TV för hotell och professionella verksamheter