Annons

Comfort Hotels skänker bort 150 hotellnätter

zoom Marknadsdirektör Maja Granberg ville göra mer för de som behöver. Foto: Colourbox, Nordic Choice
Marknadsdirektör Maja Granberg ville göra mer för de som behöver. Foto: Colourbox, Nordic Choice
NYHETER. Bortåt 150 hotellnätter har Nordic Choice Comfort Hotels samlat ihop för att skänka till de som inte har möjlighet att betala. Allt började med ett mejl och ett facebookinlägg från marknadsdirektör Maja Granberg.
Annons

Hallå där Maja Granberg, hur kom du på idén att skänka bort hotellnätter till behövande?

– Jag satt hemma en dag och hade en fin morgon med min treåriga son. Vi hade precis öppnat en lucka i snällkalendern där dagens uppdrag var att säga hej till de som kanske sällan får höra ett hej. När jag i samma veva  slöscrollade i mitt flöde och såg alla som skänker presentkort osv så slogs jag av att vi alla borde göra mer. Och även om vi som hotellkedja redan jobbar mycket och strategiskt med CSR, finns det alltid möjlighet att jacka upp ett snäpp.

Så vad var din idé?

– Under jul har vissa av våra hotell rum som står tomma, och i stället för att de står där och ekar så skulle de kunna användas för att ge guldkant till utsatta familjer; de som inte har råd, till familjer med sjuka barn, eller nyanlända som inte har någonstans att bo. Så jag fick ett infall och drog ett mejl till våra hotelldirektörer om detta, och de tyckte att det var en bra idé.

Vad skrev du i mejlet?

–Jag bad dem se över om de hade rum som stod tomma, och att de i så fall skulle ta kontakt med en lokal hjälporganisation och sy ihop egna avtal. Många nappade direkt, men var lite vilsna i vilka organisationer de skulle kontakta.  Så jag la ut ett inlägg på Facebook och fick massor av tips. Sen var det bara att börja matcha.

Hur läge ska man kunna få bo på hotellen?

–Det beror på vilka möjligheter hotellen har, men allt ifrån en natt till en vecka.

Hur många hotell ställer upp?

–Vi har 32 hotell i hela Norden, och majoriteten av dem engagerar sig.

Vad får ni för goodwill av en sådan här aktivitet?

– Jag gör inte detta för att visa att vi är bra, och kopplar inte detta till någon pressaktivitet. Jag vill helt enkelt ge fler familjer en bra jul, detta är inget man kan eller ska mäta varumärkeseffekt på tycker jag.

Vad har du sett för resultat hittills?

–Jag har summerat det jag har fått in hittills och det rör sig om cirka 150 hotellnätter på ett tiotal hotell, så det är väldigt roligt. För oss kostar det inte mycket, rummet har vi ju redan.

Vad hoppas du att ett sådant här initiativ kan ge för långsiktiga effekter?

– Förhoppningsvis kan vi och våra konkurrenter göra en gemensam sak av detta framöver, varje jul & på så vi ge fler familjer en härligare högtid.

 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...