Annons

De byter ut konferenserna mot skogsupplevelser

zoom
NYHETER. Selma Spa har förlorat 80 procent av sina intäkter i spåren av corona. Men vd Anders Pertun kan skönja ett svagt växande intresse på marknaden och ställer om verksamheten för att möta en ny typ av efterfrågan.
Annons

Normalt har hotell- och konferensanläggning Selma Spa i Sunne en jämn fördelning mellan privata och företagsgäster. Men som en effekt av coronapandemin har den senare kategorin försvunnit helt, vilket innebär att ett av två intäktsben är helt bortryckt.

– Vi är beroende av att fylla de 184 rum vi har, men det är omöjligt att göra nu. Sedan i slutet av maj jobbar vi enbart med ”anpassat boende”, vilket innebär att vi har öppet torsdag till söndag då privatgästerna kommer, säger Anders Pertun, vd för Selma Spa.

Men helt nattsvart är det inte. Anders Petrun har börjat märka av fler förfrågningar från privatgäster från slutet av juni och över juli. Det tror han är kopplat till de skogs- och naturaktiviteter som Selma Spa har paketerat och fokuserat på att lyfta fram i sitt erbjudande.

– Vi hade redan innan corona identifierat ett växande behov från gäster att uppleva saker utomhus, som vandring och skogsbad. Man vill gärna gå ut i grupp och vi har både vandringsleder och guider att erbjuda i form av undertecknad.

På Selma spa kommunicerar man ”Skogseffekten”, som innehåller aktiviteter som vandring, mountainbike, skogsfloating på hängmattor, skogsbad, samt ett av borden i Visit Swedens kampanj ”The edible country”, som är en måltidsupplevelse i det fria.

– Vi ska köra detta på senvåren och på sommaren och vi tror att det kommer att få fler att vilja besöka oss. Vi ska även sätta ihop kompletta paketresor då vi tror att naturupplevelser är jätteviktig på vägen tillbaka för oss.

– Behovet av naturupplevelser är ännu större nu än innan corona, och många har ställt in sig på en sommar i Sverige. Sunne är glest med folk och har mycket frisk luft, vilka är värden som många gäster söker nu.

Ni har tappat 80 procent av era intäkter, men du låter inte så bekymrad?

– Jo det är jag, men det är min uppgift att ta oss vidare till nästa steg, det kommer ett efter corona och då kommer allt att se annorlunda ut. Det blir en ny vardag och då kommer vi att sälja andra produkter. Men folk kommer fortfarande att vilja resa och i den närmaste tiden vill man vara i Sverige och då gäller det att vara redo för det.

Vågar folk gå på spa?

– Vi tror att man vill gå på behandlingar och vi är noga med hygienen. I sommar flyttar vi ut vår behandlingsverksamhet och gruppträning utomhus. Sedan funkar det att bada i poolen om man håller avstånd, vi kommer att införa slottider i poolområdet.

Konferensverksamheter är extra hårt drabbade av coronakrisen, när ser du att den delen kommer att ta fart igen för er?

– Vi får offertförfrågningar från mitten av september så det finns en liten tro från marknaden att det kommer att börja ta fart då, men vi måste ta höjd för att försiktighetsåtgärderna kommer att finnas kvar.

Vad hoppas du på nu?

– Att pandemin lägger sig och att vi kan lätta på de reserestriktioner som finns så att norrmännen får resa över gränsen. Många campingar som är beroende av norska gäster står tomma. Annars hoppas jag att vi i alla fall kan få resa tre timmar runt i landet och få igång hjulen igen, säger Anders Pertun.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...