Annons

De vill skapa hållbara turismupplevelser i norr

zoom Syftet med projektet Bärkraft är att utveckla en mer<br />
 hållbar besöksnäring på destinationerna. Foto: Sam Hedman
Syftet med projektet Bärkraft är att utveckla en mer
hållbar besöksnäring på destinationerna.
Foto: Sam Hedman
NYHETER. Visit Hemavan Tärnaby, Gold of Lapland och Helgeland Reiseliv i Norge startar ett gemensamt projekt för att skapa fler hållbara turismupplevelser. Såväl kommuner som enskilda företag ska involveras för att stärka besöksnäringen.
Annons

Fram till och med september 2021 ska projektet, som går under namnet Bärkraft, stärka företag som vill ta sitt hållbarhetsarbete till nästa nivå genom bland annat coachning och utbildning.

– Det är många som börjar förstå att det här är viktigt, men inte vet var de ska börja, säger Sofi Marberg, projektkoordinator och vd på Visit Hemavan Tärnaby.

– Vi erbjuder en hållbarhetsgranskning som kan hjälpa företagen att ta hållbarhetsarbetet vidare. Gör vi det på företagsnivå kommer det att stärka hela destinationen.

Syftet med projektet är att utveckla en mer hållbar besöksnäring på destinationerna, med särskilt fokus på turismens nyttjande av natur- och kulturarv. Utöver de tre destinationsorganisationerna är 18 kommuner i Norge och fem kommuner i Sverige involverade.

– Det är ganska maffigt, säger Sofi Marberg. Det gör att det finns mycket kunskap att ösa ur och att vi får tillgång till nätverk och kanaler som vi inte har tillgång till annars, men också att vi kan bygga upp nya samarbeten över landsgränsen. Vi har liknande utmaningar och vi kommer längre om vi gör det tillsammans.

Projektet ska även arrangera hållbarhetskonferenser, den första planeras till våren 2020 i Mo i Rana, och kartlägga platser som är särskilt utsatta för hårt turismtryck.

– Vi vet att fler besökare är ett hot mot naturen och att till exempel Lofoten är ett känt problemområde. Hur ska vi hantera det? Vi vill gå från omedvetna misstag till medvetna och kloka val. Och bli bättre utifrån alla aspekter, inte bara miljömässiga, säger Sofi Marberg och fortsätter:

– Vi som arbetar med turism behöver vara med och ta ansvar för vad ett ökat antal besökare innebär. Genom projektet ges möjligheter att bygga upp medvetenhet hos målgruppen, vilket vi tror kommer att bli det som får saker att börja ske.

Projektet är i huvudsak finansierat av Interreg Botnia Atlantica och Nordland Fylke.