Annons

”De måste tala om hur det går att genomföra möten”

zoom Carin Sjöberg, vd på SCCC, efterlyser en diskussion om säkra möten.
Carin Sjöberg, vd på SCCC, efterlyser en diskussion om säkra möten.
NYHETER. ”Det såg först ut som att hösten kunde bli hyfsat bra, men nu fortsätter avbokningarna att komma in.” Det säger Carin Sjöberg, vd för Stockholm City Conference Centre, som tillsammans med ett antal andra aktörer inom mötesindustrin skickat ett nödrop till regering och riksdag. ”Vi ser ingen ljusning i sikte” skriver de, och efterlyser tydlighet i diskussionerna kring sammankomster.
Annons

Hur ser beläggningen ut hos Stockholm City Conference Centre resten av året?

– Det är dagsnoteringar på det. Först såg det ut som att hösten kunde bli hyfsat bra. Men nu ser vi att det fortsatt kommer in avbokningar. November är den månad som ser mest stabil ut i nuläget. Och då ligger nivån 65 procentenheter lägre än normalt.

 

Ni har tillsammans med flera företrädare för mötesindustrin skickat ett nödrop till regering, riksdag, media och intresserade i allmänhet, där ni skriver att det för er inom mötes-, kongress-, event-, konsert- och mässbranschen är nattsvart med en omsättning nära noll. Ni vädjar om en förlängning av omställningsstödet. Vad behöver ni mer?

– För vår del handlar det om en önskad tydlighet kring regeln om sammankomster för fler än 50 personer. När den regeln kom gick det spikrakt ner för oss. Men fler än så samlas ju idag i andra sammanhang, exempelvis i butiker och parker. Vi skulle behöva en diskussion kring motsvarigheter till strecken på golvet, det vill säga hur vi skapar ”säkra möten” inom mötesindustrin, för att bidra till en minskad smittospridning.

 

Men många vittnar om att det fungerar att mötas digitalt. Varför inte fortsätta så?

– Vi behöver både fysiska och digitala möten. Så om det här nu fortsätter måste myndigheter och regering tala om hur det går att genomföra ett möte, det vill säga signalvärdet är viktigt. Vi på anläggningen upplever att vi kan erbjuda en god miljö där vi kan hålla avstånd och hitta kreativa lösningar. Om vi får en tydlighet från beslutsfattare har vi något att förhålla oss till. Idag ber kunderna oss om råd hur de ska göra, och många av dem vågar inte genomföra sina möten av risken att framstå som ansvarslösa arbetsgivare och smittspridare. Så frågan har blivit större och mer komplex än hur många personer som ska sitta i samma rum. Det blir tryggare för företaget att ställa in.

 

Så vad föreslår ni?

– Regeln idag är en enkel lösning på en större utmaning. Men den är ju inte en lösning på problemet. Beslutsfattare måste tala om att det går att mötas på nya sätt. Vi har under den här tiden genomfört möten med upp till 50 personer. En del av dessa har varit uppdelade i flera av våra rum och med streaming mellan rummen så att alla känner sig delaktiga. Vi kan arrangera möten för säg 100-150 personer på ett liknande sätt. Kreativiteten har ökat under den här perioden, och lojaliteten. Alla försöker kämpa tillsammans och vara lösningsorienterade.

 

Ni är en stor anläggning med höga fasta kostnader. Vad har ni kunnat göra?

– Det första vi gjorde var att kontakta partners och leverantörer. Alla vill hjälpas åt och flera pausade våra betalningar. Men nu klarar inte alla det längre. Många har noll i intäkter. Vi har även haft bra diskussioner med fastighetsägare, vilket har hjälpt oss en del. Av våra 50 heltidsanställda är i stort sett alla antingen uppsagda eller korttidspermitterade.

 

Vad ledde fram till detta gemensamma nödrop?

– Vi ser att utmaningarna fortsätter. Alla företag fortsätter att avvakta. Vi upplever att politiken inte ser konsekvenserna det får och blandar ihop besöksnäringen med semesteraktiviteter. Man bör föra ett resonemang kring mötesbranschen och eftersom osäkerheten är stor är det viktigt att någon kliver fram och tar debatten – för det här kanske fortsätter i något år till. All omställning i på vilket sätt vi kan mötas oroar. Vi behöver en tydlighet från myndigheter och politiker för att kunna guida våra kunder i hur vi ska förhålla oss till situationen. Det som gjorts i form av hyresstöd och omställningsstöd är snabba injektioner men vi måste se på hållbarheten. Vi är gärna med i samtal.

 

Vad hoppas du på framåt?

– Jag hoppas att våra kunder dels förstår de riktlinjer som kommit ut och vågar arrangera saker och ha tillit till att anläggningar erbjuder en så säker miljö som möjligt. Att vi vågar leva, med respekt för uppsatta regler.

 

Hur kan ni återhämta er?

– Väldigt svårt att säga. Man vill ju svara att man kan – men det kommer ta många många år. Man får blicka framåt. Det är som att bygga upp en verksamhet på nytt igen. Det här är ju ett paradigmskifte kring hur vi kommer att tänka kring resor och möten överlag. Så det är viktigt att vi i näringen kan föra dialog med näringslivet om hur deras behov ser ut.

 

Nödropet finns att läsa här.

 

 

 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...