Annons

Design viktig pusselbit för svensk besöksnäring

zoom Design i kombination med natur- och måltidsturism bidra till nio<br />
 miljoner potentiella besökare, enligt Visit Sweden. Foto: Tina Stafrén
Design i kombination med natur- och måltidsturism bidra till nio
miljoner potentiella besökare, enligt Visit Sweden.
Foto: Tina Stafrén
NYHETER. Hur kan design användas för att locka internationella gäster till Sverige? Visit Sweden ser en stor potential i design som komplement till natur- och måltidsturism.
Annons

Under tisdagen var Göteborg värdstad för ett event om design som verktyg för svensk besöksnäring. På plats fanns Michael Persson Gripkow, chef för Brand and Strategic Communications på Visit Sweden, för att summera den senaste statliga satsningen ”Designprogrammet”.

– Vi har jobbat aktivt med design som reseanledning på uppdrag av regeringen i snart fyra år. När vi började var det egentligen bara Glasriket som hade anammat det här tänket, säger Michael Persson Gripkow och fortsätter:

– Nu har vi tolv regioner i landet som använder sig av de kreativa näringarna och design som ett verktyg för att locka besökare.

Design lockar matintresserade

Michael Persson Gripkow menar att design kan bli en viktig pusselbit för svensk besöksnäring i kombination med natur och mat. Genom att skapa en helhetsupplevelse där alla dessa pusselbitar finns representerade lockar man inte bara sedan tidigare designintresserade besökare.

– Bara en av sex resenärer har design som drivkraft för resande, men vi ser att cirka 80 procent av de som reser till Sverige för måltidsturism också har ett intresse för design, säger Michael Persson Gripkow.

Ser man till potentiella besökare kan design i kombination med natur- och måltidsturism bidra till nio miljoner potentiella besökare. Nyckeln ligger i att överbrygga intressen för att locka bredare målgrupper. Detta har man tagit fasta på i region Västsverige.

Adderar olika lager

Här har man positionerat sig genom Porslinsstaden Lidköping och textilstaden Borås som marknadsförs som Västsveriges epicentrum för design. Genom att jobba med lokala aktörer har man kunnat bygga en helhetsupplevelse.

– Det är när vi adderar olika lager som vi inte bara når den primära målgruppen som är den nyfikna upptäckaren med designintresse, konstaterar Gunilla Davidsson, strategisk utvecklare kulturturism på Turistrådet Västsverige.

Kungligt naturum

Hon tar upp Naturum Vänerskärgården – Victoriahuset som ett annat gott exempel. Här har man kombinerat unik arkitektur och design med boende, mat och närhet till naturen.

– Det har ju blivit en succé som lockar hundratusentals besökare varje år, säger Gunilla och fortsätter:

– För oss är det här ett helt nytt tematiskt område. Vi kan besöksnäring, men inte design som ämne så det är en resa att lära sig mer och marknadsföra detta på ett tilltalade sätt.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...