Annons

”Det är en enorm sorg och skuld vi jobbar med”

zoom “Att blicka fram mot sommaren och komma in i rutiner igen är viktigt för oss
“Att blicka fram mot sommaren och komma in i rutiner igen är viktigt för oss", säger Sandra Wilke, vd Furuviksparken. På bilden syns Maria-Magdalena, en av de kvarvarande schimpanserna i parken. Foto: Lena Hådal
NYHETER. Den akuta fasen är över – men för Furuviksparken kommer det ta lång tid att läka internt och att bygga upp förtroendet hos besökarna. Det säger parkens vd Sandra Wilke i en intervju med Besöksliv.
Annons

70 timmar satte Furuviksparken på världskartan strax innan jul förra året, när sju av parkens schimpanser tog sig ur sitt hägn genom en olåst dörr. Fyra av dem sköts ihjäl och en skottskadades. Det tog flera dagar innan de övriga kunde återföras till hägnet.

Kritiken mot parken efter den dödliga utgången har varit omfattande, och det inleddes omedelbart utredningar för att klargöra hur det kunde och ske och om de eventuella bristerna var grund för att väcka åtal.

Skiftplanering för att vila huvudet

För parkens runt 30 åretruntanställda har det varit en tung tid. Först de 70 timmarna då fyra schimpanser avlivades för att inte utsätta människor för någon fara, tills det att de  kvarvarande schimpanserna kunde återföras till hägnet.

– Det var oerhört långa 70 timmar, vi fick snabbt göra en skiftplanering så att du under några timmar vilade huvudet, berättar Furuvikparkens vd Sandra Wilke.

Därefter kom omvärldens starka reaktioner och samtidigt sorgen och skulden av att djuren avlivats. Arbetet har under flera månader kommit att handla om krishantering. Den som går in på Furuviks hemsida möts direkt av frågor och svar om schimpanserna, om hur rymningen kunde ske och varför de avlivades.

Svårt att föreställa sig scenariot

För Sandra Wilkes del har mycket av arbetet handlat om att stötta sina medarbetare. Företagshälsovården, samtalsstöd och stöd från övriga koncernen i Parks and Resorts har varit mycket viktiga delar. Och medarbetarna själva.

– Vi är ett tajt team och i en sådan här incident blir det tydligt hur viktiga vi är för varandra. Det har visat sig inte minst i hur villkorslöst vi ställt upp för varandra under den här tiden.

Samtidigt menar hon att en sådan här kris visar hur svårt det är för företag, trots god planering, att ens kunna föreställa sig vilka scenarier som kan inträffa.

– Vi var förberedda på att en eller kanske två schimpanser skulle kunna rymma, men inte alla på en gång. Att sedan ha en plan som klarar en 70 timmar lång aktiv kris är det nog inte många som har. Ofta handlar det om ett mycket snabbare händelseförlopp som därefter kräver långt efterarbete.

Berodde på den mänskliga faktorn

Som arbetsplats innebär det att många förändringar genomförs både gällande handlingsplaner och i det dagliga rutinarbetet. Parken kunde själv konstatera att orsaken till den olåsta dörren i aphängnet berodde på den mänskliga faktorn.

En djurskötare hade jobbat i en tom del av hägnet och därefter glömt låsa dörren. Idag gäller höjd säkerhet och ändrade rutiner för lås och kontroll.

– Vi gör mycket förändringar. Vi kommer att jobba igenom alla rutiner och krishanteringsplaner för att se vad vi kan hantera bättre, säger Sandra Wilke.

”Djurparken en viktig del”

Nyligen meddelade polisen att förundersökningen mot parken gällande brott mot arbetsmiljölagen läggs ned. Länsstyrelsens rapport utifrån händelserna väntas först senare i vår, och Sandra Wilke vill inte spekulera i vad som kan bli utkomsten.

Syftet med Länsstyrelsens utredning är att se om parken gjort tillräckligt ur ett djurskyddsperspektiv. Oavsett Länsstyrelsens slutsatser finns inga tankar på om parken ska ägna sig åt djurverksamhet eller inte.

– Allt kastas upp i luften i en kris och man omvärderar det man gör. Men djurparken är en otroligt viktig del av vår park och vi jobbar mycket med kunskapsförmedling av djur och natur. Det är väldigt viktigt för oss.

Viktigt att blicka framåt

Att nu lyfta blicken och jobba mot att parken öppnar som planerat den 13 maj har blivit ett viktigt led i processen att komma vidare.

– Under januari kändes det som om vi fortfarande befann oss mitt i händelsen och hade svårare att blicka framåt. Nu ska vi få igång rekryteringen inför sommaren och jag tror det är viktigt för oss att ha målet att öppna parken och göra det lika fint som alltid.

I nuläget kan inte Sandra Wilke se att tragedin har påverkat förutsättningarna för parken att tillsätta säsongstjänsterna bortsett från att processen blivit något försenad. Återrekryteringen ser ungefär likadan ut som föregående år.

Lågmäld rekryteringskampanj

Sandra Wilke ser inte heller någon risk i att de tappar nya sökande. Däremot har parkens egna kampanjer i sökandet efter nya rekryteringar varit mer lågmälda.

– Det är inte så skojfriskt just nu, även om vi lovar att våra säsongsarbetare kommer att få en rolig sommar – vi är en rolig arbetsgivare.

Vad det kommer innebära i besöksantal vill hon däremot inte spekulera i.

– Vi har ett naggat förtroende som arbetsgivare och som park, det måste vi bygga upp igen, men man kan bara sia i hur det påverkar besöksantalet. Många väljer ju att inte besöka djurparker redan från början.

Vad bjuder ni annars på för nyheter i sommar?

– Vi har en fantastisk ny berg- och dalbana, “Lightning”, en launch coaster som accelererar i 75 kilometer i timmen. Sen har Pelle Svanslös flyttat in på riktigt med en ny föreställning och snart släpps vårt spännande konsertprogram, säger Sandra Wilke.

Robotdammsugaren som effektiviserar hotellets hela städprocess

Robotdammsugaren som effektiviserar hotellets hela städprocess

Set. Start. Rent! Nexaros lösning för hotellbranschen sparar tid och pengar. Samtidigt som den befintliga personalen får stöttning i sitt dagliga arbete