Annons

”Det första företag drar ned på är möten och utbildning”

zoom Mötesbranschen befinner sig i fritt fall, enligt Sylvia Nylin, vd för Svenska Möten.  Foto: Colourbox
Mötesbranschen befinner sig i fritt fall, enligt Sylvia Nylin, vd för Svenska Möten. Foto: Colourbox
NYHETER. Den konjunkturkänsliga mötes- och konferensbranschen drabbas hårt av coronakrisen. Sylvia Nylin, vd för medlemsorganisationen och mötesförmedlaren Svenska Möten beskriver läget som ”nattsvart”.
Annons

–Bland både våra 150 medlemmar och Svenska Möten som organisation är det fritt fall, alla anläggningar drabbas på samma sätt. Försäljningen har stannat av för hela våren, säger Sylvia Nylin, vd för Svenska Möten.

Regeringen har kommit med stödåtgärder och presenterade senast igår ett stödpaket som bland annat inkluderar tillfälligt sänkta arbetsgivaravgifter.

–Det är klart att allt som har med skattelättnader att göra hjälper likviditeten, men utmaningen för många utöver att man riskerar att gå i konkurs är att det egna kapitalet äts upp. Många småföretagare har ingen ekonomisk uthållighet, då hjälper det inte att dra ned på personalen.

Vad anser du om det stödpaket som regeringen presenterade i veckan, som i större utsträckning vänder sig till småföretagare?

–Det underlättar en del men vi skulle behöva kunna tillämpa korttidsarbete med stöd till 100 procent, har man inga gäster finns inga intäkter. Det är också svårt att avgöra om man kommer att kunna få hyresreducering och hur lång tid det tar, därför är det kortsiktigt svårt att få med i sina scenarion.

I nuläget går det inte att säga något om framtiden för Svenska Möten och dess medlemmar, och sommaren är en naturlig lågsäsong för branschen.

–Den enda vi kan hoppas på är att det efter sommaren sakta kommer igång igen. Men sannolikt kommer många av våra kunder drabbas långsiktigt och det första man drar in på i en konjunkturnedgång är möten och utbildning, så det blir en dubbel effekt för mötesindustrin, säger Sylvia Nylin.

Svenska Möten har, liksom många av deras medlemmar, varslat två tredjedelar av sin personal, och enligt Sylvia Nylin kan de tvingas till mer neddragningar.

Vad gör ni mer för att hantera situationen?
– Generellt jobbar vi med två spår – att hantera den akuta situationen och skala ned så mycket det går, samtidigt försöker vi tänka ut kreativa idéer för att skapa handlingsutrymme kopplat till affären. Vi måste stötta våra medlemmar och det gör vi genom att i första hand ta hand om våra kunder och försöka få dem att boka om istället för att boka av.  Vårt huvudbudskap är ”Boka inte av boka om”.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...