Annons

Digital sluss när Nordic Choice söker hundratals medarbetare

zoom Till dagens Malmöevent är 150 kandidater inbjudna enligt HR-chef Tina Tropp Jerresand.
Till dagens Malmöevent är 150 kandidater inbjudna enligt HR-chef Tina Tropp Jerresand.
NYHETER. Just nu pågår det sista av tre stora digitala rekryteringsevent som Nordic Choice Hotels arrangerat i höst. Eventen är ett försök att hitta och slussa in de cirka 450 personer som kedjan behöver få in.
Annons

Under pandemin har Nordic Choice Hotels tvingats säga upp 3 000 av hotellkedjans 7 000 medarbetare i Sverige. I takt med att beläggningen ökar anställer de igen – och det i rekordfart. När hela besöksnäringen jagar medarbetare krävs extraordinära insatser.

– Det är svår att säga exakt hur många det handlar om, för vi behöver både tillsvidareanställda och extrapersonal. Men det rör sig om 400-500 personer, säger HR-chef Tina Tropp Jerresand.

Något som försvårar är att läget fortfarande är osäkert.

– Många tycker att vi ska bemanna upp nu – men vi vet bara att vi har stor efterfrågan just nu. Vi kan inte vara säkra på hur det ser ut kvartal ett eller två nästa år.

I vanliga fall har kedjan en lång beslutslinje. Nu måste de jobba med korta puckar.

– Det ställer till det när man jobbar med bemanning och vill skapa trygghet och vara den bästa arbetsplatsen. Lösningen för oss är att ta in en mix av heltid, deltid och extra. Den mixen behöver vi.

För att på ett effektivt sätt klara av den stora rekryteringsutmaningen har Nordic Choice arrangerat två digitala event som omfattar kedjans samtliga hotell och avdelningar i Göteborg respektive Stockholm. Idag hålls ett motsvarande event för Malmöregionen.

Hur många sökande har det varit?

– Intresset har varit stort och det är vi så glada över! Det var 370 sökande i Göteborg, 400 i Stockholm och i Malmö hela 700! Det var vi ärligt talat lite chockade över, men regionen omfattar även Köpenhamn.

Av de sökande bjöds totalt 230 in till eventen i Göteborg och Stockholm. Av dessa har cirka 140 gått vidare i processen.

– 25 är anställda hittills och intervjuer pågår för fullt med de övriga. En del som får nej nu hamnar i vår bank och passar kanske hos ett annat hotell. Att matcha rätt är en utmaning när vi jobbar centralt och vi är långt ifrån klara.

Till dagens Malmöevent har 150 av de 700 intresserade bjudits in.

– Det är lite tråkigt att sålla bort så många. Vi hade velat träffa fler men mäktar inte med.

Eventen inleds med en timmes introduktionsmöte då Nordic Choice liksom de aktuella hotellen presenteras och kandidaterna får veta hur dagen går till. Sedan ”skickas” de sökande till olika hotell i staden där respektive hotelldirektör berättar om sitt hotell.

– Det är för att sätta stämningen och visa vilken arbetsgivare vi är.

Hålls inga intervjuer?

– Jo, varje kandidat får förbereda sig för en speeddejting. De får en slottid under dagen då de har en fem minuters intervju med representanter från hotell på destinationen liksom vår centrala HR-avdelning. Innan det har de berättat vilket eller vilka hotell och roller de är intresserade av.

Kan man få jobb efter en fem minuter lång intervju?

– Nej, det första mötet är för att få en bild av kandidaten. Attityd, personlighet, hur kommer den sökande jobba med service? Vi gör ett urval baserat på potential för branschen och erfarenhet. Nästa steg är att kandidaten bjuds in till hotell för en vanlig intervju, så det är en tvåstegsraket som ger oss möjlighet att träffa väldigt många.

Motsvarar de sökande dina förväntningar?

– Jag tycker det. Vi har uppfattat en rädsla för att komma tillbaka till branschen, eller in i den, men det stora antalet sökande vi har talar emot det. Nu är det upp till oss att visa att det finns utvecklingsmöjligheter hos oss som människa och karriärmöjligheter.

Hur många av de som har förlorat jobbet återanställer ni?

– Av de som förlorade jobbet under pandemin har vi sedan tidigare återanställt 20 procent.

Tina Tropp Jerresand saknar ansökningar från en del gamla medarbetare och håller kontakt med dem. Flera av dem har fått nya jobb.

– Vi har så klart tappat en del på vägen, men det gör mig oerhört glad att rätt många har hört av sig de senaste två månaderna, när vi äntligen har utlyst tjänster, och vill komma tillbaka till oss. Pandemin har varit och är tuff för oss, men på något sätt gäller det att hålla huvudet högt och inte kompromissa med den arbetsgivare du är och vill vara.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...