Annons

Digitalisering och kundfokus sköt bokningarna i höjden

zoom När Wild Sweden får fler bokningar, främjar det även andra<br />
 företag i besöksnäringen, säger Marcus Eldh. Foto: Jan Nordström
När Wild Sweden får fler bokningar, främjar det även andra
företag i besöksnäringen, säger Marcus Eldh.
Foto: Jan Nordström
NYHETER. Genom att digitalisera sin kommunikation och bli bättre på att lyssna på kunderna har guideföretaget Wild Sweden ökat bokningarna med över 70 procent.
Annons

Wild Sweden är ett av de många små företag som säljer guidning och naturupplevelser till svenska och utländska turister. För tre år sedan började företaget erbjuda onlinebokningar, och förra året lanserades en ny websida. Detta är två av anledningarna till att bokningarna har ökat kraftigt bara jämfört med samma period 2018.

–Det har både handlat om digitalisering av kommunikationen och möjligheten att betala online, men jag är övertygad om att många företag i vår bransch behöver bli bättre på att digitalisera, annars är risken att man missar mängder av kunder, säger företagets grundare Marcus Eldh.

En annan förändring som har bidragit positivt är att Wild Sweden aktivt har börjat jobba med nöjdare kunder och nöjdare guider.

Vad betyder det konkret?

– Vi mjölkar både de nöjda och mindre nöjda kunderna på information om deras upplevelse, och om vad vi kan bli bättre på. Och efter varje kväll frågar vi guiderna hur det hade kunnat bli bättre för dem och våra samarbetspartner.

Det systematiserade arbetet med att öka kundnöjdheten har gett goda effekter.

– Allt detta tillsammans har gjort att folk rekommenderar mer och skriver positiva omdömen om oss på plattformar som tripadvisor, google och facebook, vilket är extremt viktigt, viktigare än vår egen hemsida.

Hur går arbetet med kundnöjdheten till?

– Vi har en hel procedur med många steg, men i stora drag handlar det om enkätfrågor, men också om att informera kunderna om varför det är viktigt att de svarar och vad det kan bidra till. Vi har en anställd som har som ansvar att följa upp och skicka ut till alla inblandade.

Vad får ni synpunkter på?

– Det kan vara allt från att någon tycker att en tunnbrödsrulle är för rinnig till att kikarremmarna är för långa. Vi ändrar på runt hundra saker per år för att förbättra upplevelsen med oss.

Marcus Eldh tillägger att det i kombination med förbättringarna som har gjorts internt, finns en stark trend som ligger bakom den ökade efterfrågan.

– Intresset ökar både från svenska och utländska turister. Vi har 74 procent fler bokningar jämfört med samma period förra året. Det är inga jättepengar, men om vi får en miljon extra så innebär det att andra runtomkring också får det, för hälften av pengarna spenderar besökarna på boende och mat.

Vi är i början av juni, hur känns det inför sommaren?

 – Vi hoppas på mellanväder, inte för torrt och inte för varmt, blir det eldningsförbud förlorar man en del av upplevelsen. Nu ska vi ut och spåra varg med några från Hong Kong.

Satsa på take away till hemestern

Satsa på take away till hemestern

När fler semestrar på hemmaplan kan det bli trångt på de lokala restaurangerna. Därför bör du satsa på take away så att inga kunder behöver vända i dörren