Annons

Efter ny livsmedelsstrategi – Visita vill se tydlig handlingsplan

zoom Regeringens nya Livsmedelsstrategi innehåller väldigt
Regeringens nya Livsmedelsstrategi innehåller väldigt "breda penseldrag", enligt Visitas Stefan Lundin.
NYHETER. Regeringen har släppt propositionen om en nationell livsmedelsstrategi. Tydliga verktyg och mål saknas, men Visita är försiktigt positiva. 
Annons

Den 30 januari släpptes regeringens proposition En livsmedelsstrategi för Sverige – fler jobb och hållbar tillväxt i hela landet. Sedan 2015 har landsbygdsminister Sven-Erik Bucht fört dialog och diskussioner med ett stort antal intressenter om en nationell livsmedelsstrategi.

Behov av utbildningar

Visitas Stefan Lundin, chefsjurist på avdelningen för branschjuridik, har suttit med i den nationella dialoggruppen som har deltagit i diskussionerna inför livsmedelsstrategins utformning. Han konstaterar att de har lyckats påverka vissa punkter.

− Jag tycker att regeringen generellt tycks ha tagit med de delar som vi har lyft fram. Till exempel frågan om kompetensförsörjning. Vi har fortfarande ett stort behov av väl fungerande utbildningar och för få vägar in i branschen. Vi har även lyft frågor som att besöksnäringen spelar en stor roll vad gäller att sälja Sverige utomlands för att främja export och förenklingar för företagen. 

Men innehållet i livsmedelsstrategin är väldigt allmänt hållet. Inga kvantifierbara mål uttalas och de konkreta verktygen lyser med sin frånvaro.

”Breda penseldrag”

Ambitionerna kan sammanfattas så här:

”Visionen är att Sverige år 2030 har en globalt konkurrenskraftig, innovativ, hållbar och attraktiv livsmedelskedja att verka i. Med en ökad total livsmedelsproduktion där relevanta nationella miljömål samtidigt möts skapas tillväxt, sysselsättning och en ökad självförsörjningsgrad av livsmedel.”

Många begrepp väntar med andra ord på sin definition.

− Det är väldigt breda penseldrag, säger Stefan Lundin. Men det finns en del glädjande saker som vi ser det: regeringen vill bland annat minska den administrativa bördan, förenkla regelverken, marknadsföra Sverige utomlands och säkerställa att det finns bra utbildningar. Men hur de i praktiken ska jobba med de här sakerna, det väntar vi med spänning svar på. Först när den utlovade handlingsplanen från regeringen kommit kan vi uttala oss ordentligt. 

Vill se krafttag

En av Visitas hjärtefrågor är hur behovet av arbetskraft ska bli tillgodosett, inte minst i den nya verklighet som regeringen målar upp till 2030.

− Många företag är duktiga på att locka medarbetare, men vi får ett för litet inflöde till näringen generellt, säger Stefan Lundin. För att klara behovet av arbetskraft måste vi se krafttag kring attraktiva och nya utbildningar, såväl på gymnasienivå som YH och högskola. Det är otroligt viktigt. Detta tas upp i propositionen och jag hoppas att det finns en realistisk plan för kompetensförsörjningen.

Eva Östling, vd för Visita, har tidigare uttryckt sig positivt kring flera aspekter av innehållet i propositionen, men manar samtidigt till långsiktighet.

− Nu återstår att se hur väl regeringen har lyckats förankra strategins åtgärder, säger hon. Varken besöksnäringen eller livsmedelsindustrin är betjänta av kortvariga politiska utspel med nästa val som bäst före-datum.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...