Annons

En milstolpe för prisade restaurangbröderna

zoom Vinnarna Farhad och Farshad Amiri
Vinnarna Farhad och Farshad Amiri
NYHETER. Farhad och Farshad Amiri kan numera titulera sig Årets franchisetagare. Bröderna, som driver två av O’Learys restauranger, tilldelades priset vid Svenska Franchisegalan på Grand Hôtel i Stockholm.
Annons

Galan arrangeras av intresseorganisationen Svenska Franchise Föreningen i syfte att lyfta skickliga företagare. Sju priser delas ut vid det årligen återkommande eventet – däribland Årets Franchisetagare.  2022 års upplaga hölls visserligen fredagen den 13 maj. Men det var verkligen inget otursdatum för Farhad och hans bror. Tvärtom.

– Det var första gången jag var på Grand Hôtel och det var en väldigt fin fest. Vi var inte förberedda alls och trodde inte att vi skulle vinna. Det var verkligen en ära, säger han.

Vilken betydelse har priset för er?

– Det är ett kvitto på det hårda arbete vi lagt ner under de 23 år vi arbetat tillsammans, vi började med 7-Eleven och kom till O’Learys för sex år sedan. Att få priset är en milstolpe för oss och vi är tacksamma över att vi hittat en plats i O’Learys-familjen, säger han.

I motiveringen står bland annat att Farhad och Farshad är drivande för att ge den bästa kundupplevelsen och att de är duktiga på personalvård.

– Det handlar om att vi är engagerade i vardagen och arbetar med att personalen får rätt utbildning, att de lyssnar på och bryr sig om kunden. De ska ha en bra attityd och visa respekt för både konceptet, produkten och gästerna. Vi har också förstått att alla i personalen har olika behov och ser till så att de blir sedda, att vi är tillgängliga och stödjer dem.

Hur fungerar det att jobba tillsammans som syskon?

– Det har sina för- och nackdelar. Men vi har hittat ett sätt att jobba tillsammans där vi kompletterar varandra och axlar olika arbetsroller.

Farhad och Farshad Amiri driver restauranger i Kungälv och Uddevalla. I november väntar en tredje enhet, en 2 000 kvadratmeter stor O’Learys i Kungsbacka.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...