Annons

En rockstjärna vid ratten på Upplev Norrköping

zoom Martin Roos, ny vd för Upplev Norrköping. Foto: Norrköpings kommun
Martin Roos, ny vd för Upplev Norrköping. Foto: Norrköpings kommun
KARRIÄR. Efter en lång musikkarriär med bandet Kent sadlade Martin Roos om. Nu blir han vd för det kommunala destinationsbolaget som återstartades tidigare i år.
Annons

Martin Roos har tidigare jobbat med besöksnäringen inom offentlig sektor och tar från och med den 1 januari nästa steg i karriären, när han blir vd för det nyligen återupplivade destinationsbolaget Upplev Norrköping.

Grattis till det nya jobbet, hur känns det?

– Tack, det känns både inspirerande och utmanande. Att kliva in i en kommun är alltid komplext, med många viljor och styrsignaler. Det är ett flertal olika intressenter som ska tillfredsställas, som kommunen, invånarna, akademin och föreningslivet. Men det har jag erfarenhet av sedan tidigare och utmaningen i att hantera det på ett bra sätt var också något som lockade med uppdraget, säger Martin Roos.

Vad var det mer som lockade med den här tjänsten?

– Att jag får vara med och forma det här från grunden. Jag kommer in i ett spännande läge eftersom bolaget har varit vilande några år och återstartades i början av 2023. Just nu är det bara jag och en projektledare som är anställda. Men fler anställs under december och det finns en styrelse och ägardirektiv med tydliga riktlinjer om vad vi ska åstadkomma.

Hur skiljer sig din nya roll från ditt senaste uppdrag som senior platsstrateg på Placebrander?

– Mitt senaste år som konsult har varit givande och jag har uppskattat att jobba med utveckling och marknadsföring av platser som Åland, Åre, Uppsala och Skellefteå. Men jag längtade tillbaka till ett större sammanhang där man får vara med och påverka på plats under en längre tid. Jag ser fram emot att kunna jobba med projekt strategiskt och ta dem i mål.

Du har erfarenhet från ett liknande uppdrag i en annan kommun, som vd för Destination Eskilstuna under tio år, är det något du kommer ha nytta av?

– Absolut, det bidrar till att jag i grunden känner en trygghet inför den här rollen. Jag har stor erfarenhet av att bygga stabilitet och långsiktighet i en organisation. Det gäller att inte rusa fram för fort utan jobba med tydliga mål, lugnt och metodiskt. Jag har tålamod och är stresstålig, vilket är bra när det kommer till att hantera kommunala processer.

Dessförinnan har du en lång musikkarriär bakom dig med bandet Kent, som gitarrist och manager. Hur var omställningen till offentlig sektor efter så många år i musikbranschen?

– Jag kom från ett jobb där man är tillgänglig 24/7 och att gå över till vanliga kontorstider har sina fördelar. Men egentligen var det inte så stor omställning eftersom jag då hade varit manager i 15 år och uppdraget som vd för Destination Eskilstuna handlade, precis som det här uppdraget, om att fortsatt verka i upplevelseindustrin fast nu i den offentliga sektorn. Och i den delen kände jag mig hemma. Att skapa attraktion till platsen och bygga varumärket var också något som påminde om uppdraget som manager.

Vad kommer du främst att fokusera på när du tillträder efter årsskiftet?

– Först och främst att lära känna Norrköping ordentligt. Jag kommer att besöka arenor, besöksmål och föreningar och lyssna in mycket. Höra vad aktörer och intressenter på platsen har för önskemål, förväntningar och utmaningar framåt. Det är viktigt att få med hela platsen med alla styrkor och tillgångar som finns, både stad och landsbygd. Det blir ofta väldigt cityfokuserat men en citykärna räcker inte för att skapa reseanledningar.

Vad ser du mest fram emot i ditt nya uppdrag?

– Att få uppleva Norrköping! Det är en ynnest att få lära känna en ny stad och vad som är specifikt för platsen. Jag tycker att Norrköping känns väldigt inspirerande, en pigg och levande stad. Men jag ser fram emot att återpositionera Norrköping som en av Sveriges ledande platser inom besöksnäringen, säger Martin Roos.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...