I somras utsĂ„gs anrika Ystad Saltsjöbad till Europas bĂ€sta sparesort. UtmĂ€rkelsen gav uppenbarligen Ă€garen ESS Group luft under vingarna â som nu satsar pĂ„ förvĂ€rv av Ă€nnu ett spa-hotell.
I en expansionsfas
Tillsammans med fastighetsĂ€garen Gillesvik Fastigheter investerar bolaget upp till cirka 100 miljoner kronor i Blue Hotel vid Elfviks Udde pĂ„ Lidingö. Planen, enligt vd:n Jonas Stenberg, Ă€r att ta Blue Hotel âtill en internationell nivĂ„ inom resort, konferens, upplevelser och spaâ.
â Platsen i sig möjliggör att det gĂ„r att skapa en destination i vĂ€rldsklass. Vi kommer att tillföra nya upplevelser i form av nya restauranger, spa-utbyggnation men framförallt ett starkt genomgĂ„ende koncept som genomsyras av vĂ„ra vĂ€rderingar, sĂ€ger han.
Sedan tidigare driver ESS Group exempelvis boutiquehotellet Pigalle, lifestylehotellet Belora, Hotel MĂ€ster Johan samt destinationsklassikerna Falkenberg Strandbad och Ystad Saltsjöbad. I Ă„r har man lagt i en högre vĂ€xel pĂ„ expansionsvĂ€gen â i form av byggandet av The Steam Hotel i VĂ€sterĂ„s som öppnar 2017 och förvĂ€rvet av Blue Hotel.
Vill skapa ”destinationer”
â Vi vill skapa destinationer oavsett om vi befinner oss i Ystad, Falkenberg, Göteborg, VĂ€sterĂ„s eller Stockholm. Den röda trĂ„den med starka personliga, busiga koncept och ett brett utbud av upplevelser kommer att genomsyra Blue pĂ„ samma sĂ€tt som övriga verksamheter, sĂ€ger Jonas Stenberg.
Hur kommer det sig att ni inte slÀppt en kartnÄl pÄ Stockholm förrÀn nu?
â Det har lĂ€nge varit en marknad som vi önskat komma in i, men vi har inte kĂ€nt att det varit rĂ€tt förrĂ€n nu. Med Blue fĂ„r vi möjlighet att dra nytta av nĂ€rheten till Stockholm och MĂ€lardalen, men kan samtidigt skapa en ny destination och resmĂ„l som har saknats i regionen. Vi har som affĂ€rsidĂ© att skapa starka destinationer och vi sĂ€ljer inte hotellrum, konferens eller spa utan fokuserar pĂ„ en helhetsupplevelse.