Annons

”Ett kvitto på att hållbarhet är viktigare än någonsin”

zoom Filip Lundin, Sopköket, vann Änglamarkspriset 2021. Foto: Coop
Filip Lundin, Sopköket, vann Änglamarkspriset 2021. Foto: Coop
NYHETER. Änglamarkspriset, som delas ut varje år med syfte att värna om miljön och en bättre framtid, fokuserade i år på ungas initiativ inom miljö och ekologi. Vinnaren blev Filip Lundin med Sopköket.
Annons

Filip Lundin med Sopköket utsågs till vinnare av årets Änglamarkspris och tog hem priset på 250 000 kronor.

Vad betyder den här vinsten för sopköket?

– Den betyder allt just nu! Vi kan gå ur krisen starkare än någonsin och vi kan lugnt satsa på kommande projekt. Under corona har vi fått tänka om och tänka nytt, vi har aldrig haft en starkare innovationskraft än den som vuxit fram under det senaste året när vi varit tvungna för att överleva, säger Filip Lundin, grundare av Sopköket.

Prispotten trycks enligt Filip in i företaget. Pengarna kommer användas till att bygga upp teamet igen efter pandemin samt i de satsningar Sopköket står inför.

– Vi har behövt se över och förändra vår affärsmodell och vårt arbetssätt logistiskt. Vi kommer börja laga mat i stora batcher och erbjuda frysta färdigrätter som kommer gå att köpa i matvarubutiker och via vår e-handel som också lanseras framöver.

– Att laga mat i större mängd och frysa in ger möjligheten att minska matsvinnet med över fem ton i månaden. Nu räddar vi två till tre ton i månaden från ICA Kvantum Södermalm men vi har kapacitet för mer och är ute efter fler matbutiker att samarbeta med.

Hur var det att ta emot Änglamarkspriset?

– Magiskt och jätteroligt. Det blir som ett kvitto på att vårt arbete för hållbarhet, klimat och samhälle är viktigare än någonsin. Det blir också ett kvitto för andra som jobbar för samma sak att den här typen av initiativ belönas.

I finalen stod Sopköket med Nordic Seafarm och LiveGreen.

– Alla var värdiga vinnare. Det var kul att vi kompletterade varandra och skapade direkta synergier. Vi på Sopköket har faktiskt redan jobbat med LiveGreen och levererat mat till artisterna under ett av deras event.

Varför tror du att just Sopköket vann?

– Vi tar ett helhetsgrepp på resursslöseri och jag tror att vårt innovativa och lösningsorienterade arbete under pandemin har spelat en stor roll för allt positivt som händer nu. Vi hade ett budgetunderskott på 150 000 nu ligger vi 100 000 över, säger Filip och fortsätter:

– Det är lätt och snabbt att slänga. Att hitta lösningar för vad som sker efter ett event, så som våra partners dagligen gör är vad som behövs för att ställa om till ett cirkulärt samhälle. Tillsammans tar vi grepp om resursslöseriet.

Sopköket fick under sensommaren motta råvaror och produkter från Årets kock-finalen. Enligt Filip uppgick det emot nästan 800 kilo.

– Det visar lite på matsvinnsproblematiken. Det finns så mycket mat som slängs som är fullt ätbar. Vi räddade jättefina grejer som oljor, vinäger, matlagningsviner, mejeriprodukter, vildsvinskarré och färska pilgrimsmusslor.

Vad användes den räddade maten till?

– Mycket skänktes till de hjälporganisationer vi samarbetar med. Resten sparar vi i verksamheten. Det poppar upp saker med ingredienser från finalen hela tiden. I lördags gjorde vi en äppelpaj helt på räddade råvaror där vi använde ett jättefint dubbelfermenterat smör. Nästa måndag kör vi en catering på Fotografiska för prinsparet, då ska vi tillaga en frittata med räddade ägg.

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

PMS-systemet VisBook har över 1 000 kunder inom besöksnäringen i Norden och växer snabbt, inte minst i Sverige där antalet nya kunder har mer än fördubblats under de senaste två åren. En av de nya kunderna är Åhus Seasid...