Annons

Ett spa med dubbla syften

zoom Anna Björkenstam Wedberg, hotelldirektör på Stadshotellet i Karlstad. Foto: Pressbild
Anna Björkenstam Wedberg, hotelldirektör på Stadshotellet i Karlstad. Foto: Pressbild
NYHETER. Elite Hotels satsning på spa och utomhuspool på Stadshotellet i Karlstad har gynnat verksamheten på flera sätt. Besöksliv har pratat med hotelldirektör Anna Björkenstam Wedberg.
Annons

– Vi har haft fullt tryck på hotellet i sommar, Karlstad är ju en sommarstad. Vi var förberedda men hade också i åtanke att en del kanske skulle välja att åka utomlands i år, det märkte vi inte av. Våra norska gäster har också hittat tillbaka till oss, säger Anna Björkenstam Wedberg.

Vana Spa finns på fler av Elite Hotels och i Karlstad la man planerna på ett spa redan 2017, en ny byggnad har lagts till och antalet rum på hotellet har ökat. Anna Björkenstam Wedberg menar att investeringen i ett spa spiller över på hela verksamheten.

Kan ta emot daggäster på ett nytt sätt

– Det fanns inget spa eller någon takterrassi Karlstad innan och det fanns ett tydligt sug efter det här. Vi har haft ett större intresse för fester och konferenser exempelvis, där övernattande gäster också har tillgång till den uppvärmda takpoolen. Vi har även kunnat ta emot daggäster på ett nytt sätt, vilket förstås är gynnsamt.

Anna Björkenstam Wedberg har lång erfarenhet från branschen och har jobbat på Elite Stadshotellet Karlstad i 20 år, med början i receptionen. Mycket har ändrats sedan dess.

– När jag började var det mest tryck under veckorna med mycket affärsresenärer och jag har kunnat följa hur marknaden blir alltmer inriktad på privatgästerna. Det är de som sätter agendan och man letar efter saker att uppleva. Men även dagens affärsresenär är aktiv, maxar sin tid och letar upplevelser.

Hoppfullt inför höstsäsongen

Karlstad Stadshotell vid Klarälven invigdes 1870 och är ett av stadens mest kända landmärken, utbyggnaden engagerade många som villetycka till, men Anna Björkenstam Wedberg har fått många positiva reaktioner.Hon är också fortsatt hoppfull inför höstsäsongen.

– De senaste åren under pandemin var ju något av ett stålbad för oss och hela branschen, men gör man sin sak bra så finns det en marknad. Vi har alla förutsättningar här så länge vi fortsätter göra ett jättebra jobb, jag menar, det finns ju alltid en marknad för de som är bäst.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...