Annons

”Ett styrkebesked för Stockholm Meeting Selection”

zoom Stockholm Meeting Selections ägare Torbjörn Blomqvist Foto: Pressbild
Stockholm Meeting Selections ägare Torbjörn Blomqvist Foto: Pressbild
NYHETER. Stockholm Meeting Selection tar över Lejondals Slott. Besöksliv har pratat karriär, kriser och kärlek till branschen med Stockholm Meeting Selections ägare Torbjörn Blomqvist.
Annons

– Jag är jätteglad för det här, det är ett styrkebesked för oss som bolag att Stockholm Meeting Selection tar över driften av Lejondals Slott och att systerbolaget Manor House Estate AB i ett ägarconsortium förvärvar fastigheten. Egentligen började vi prata om det redan för fyra år sedan, eller för mig går det längre bak än så. Det var genom mitt företag Svensk Inredning som jag 1986 fick min första kontakt med Lejondals Slott. Jag tyckte att slottet var fantastiskt redan då och har alltid sett en stor potential, säger Torbjörn Blomqvist.

Hur gick det till när Stockholm Meeting Selection och Manor House Estate tog över, så här 36 år senare?

– Det började en kväll i Wien tillsammans med vänner, en av dem frågade vilket som var mitt favoritslott i Sverige – som inte ingick i vår hotellgrupp. Jag kom att tänka på Lejondal vid den vackra Lejondalssjön och hur jag alltid känt inför den platsen. Min kompis passade då på att kontakta de dåvarande ägarna och fick en uppfattning om vad fastigheten skulle kunna säljas för och mitt intresse väcktes helt klart. Sen kom pandemin men vi höll kontakten och under försommaren kunde vi genomföra köpet och har nu tillträde 1 september.

Berätta om planerna, vad ska ni göra på Lejondal?

– Vi har massor av tankar, en idé att göra en riktig gastronomisk satsning som vi utreder. Vi ser också på att göra herrgården till något annat än hur den drivs idag. Vad vi vet med säkerhet är att vi kommer utöka pooler och spa – det påverkar otroligt mycket.  För vår spa-satsning på Skytteholm har det påverkat enormt, vi ligger nästan 75 procent bättre till där idag än under samma tid 2019.

Du har ju haft en lång karriär inom besöksnäringen, vad skulle du säga är den största förändringen sedan du startade?

– Ja, spontant kan jag väl säga att när jag började var hotellboenden synonymt med övernattning och inte så mycket mer. Det var konferenssegmentet, eller kursgårdar som det hette då som dominerade, men det utvecklades fort när privatgästerna började ställa krav. Jag har varit med byggt om många kursgårdsrum till hotellrum. Idag skulle jag exempelvis aldrig bygga ett hotell med enkelrum, man unnar sig upplevelser på ett annat sätt idag.

Hur tror du konferensverksamheten utvecklas under hösten, som ser ut att bli tuff ekonomiskt?

–  Jag tror ju inte på en lågkonjunktur, jag är så pass rutinerad och har varit med om så många kriser, fastighetskrisen, IT-krisen, finanskrisen och pandemin. Men, jag har köpt hotell under nästan varje kris. Ulfsunda Slott exempelvis, köpte jag 2003 och visst det tog ett par år men redan 2006 hade vi slagit budgeten vi lagt för 2009. Det blir ett litet hack ibland men man får vara kreativ och lösningsorienterad. Högkonjunktur är värre då behöver man inte jobba så hårt och allt får kosta vad det vill, men jag är en entreprenör och ser mig alltid om efter nya möjligheter. Det är rätt bra fart i ekonomin just nu och tog man inte för stora risker under pandemin så borde allt gå bra även i framtiden.

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

PMS-systemet VisBook har över 1 000 kunder inom besöksnäringen i Norden och växer snabbt, inte minst i Sverige där antalet nya kunder har mer än fördubblats under de senaste två åren. En av de nya kunderna är Åhus Seasid...