Annons

Europeiskt pris till två av Gröna Lunds attraktioner

zoom Foto: Gröna Lund/Alice Källström Jan Eriksson, vd Gröna Lund.
Foto: Gröna Lund/Alice Källström Jan Eriksson, vd Gröna Lund.
NYHETER. För andra året i rad knep Gröna Lunds attraktion Ikaros topplaceringen när European Star Awards delades ut i Barcelona. Besöksliv fick ett samtal med vd Jan Eriksson om betydelsen av utmärkelsen och vikten av fysiska mötesplatser.
Annons

Vid årets upplaga av European Star Awards, som arrangerades i Barcelona förra veckan, kammade Gröna Lund hem två prestigefyllda utmärkelser. Storsuccén Ikaros utsågs till Europe’s Best Thrill Ride för andra året i rad, och årets stora nyhet Pumpen knep tredjeplatsen i kategorin Europe’s Best New Big Attraction.

– Det är en fantastisk känsla att få ta emot dessa utmärkelser. Ikaros har blivit ett signum för modiga åkare över hela Europa och att Pumpen får ett sådant erkännande redan sitt första år visar att vi träffat helt rätt, säger Jan Eriksson, vd för Gröna Lund.

Tuff konkurrens

Trots framgången var förväntningarna inför prisutdelningen försiktiga.

– Det var jättesvårt att veta hur juryn skulle resonera. Ikaros vann ju även förra året, och då vet man aldrig om de tycker att det räcker. När det gäller Pumpen är konkurrensen stenhård. Sverige är en ganska liten nöjesparksnation jämfört med exempelvis Tyskland, så vi är otroligt nöjda över att en attraktion som dessutom flirtar med vår historia och som hela familjen kan åka tillsammans får ett sådant genomslag, säger Jan.

Han uppskattar juryns ambition att belysa hur industrin tar nya steg och konstaterar att utmärkelserna inte bara är en fjäder i hatten för Gröna Lund – de fungerar också som en kvalitetsstämpel gentemot gästerna.

– För våra besökare är det här en signal om att de får uppleva det bästa som finns i Europa. För branschen i stort är det ett sätt att uppmärksamma innovation och kvalitet.

Fokus på familjeupplevelser

Helt nya Pumpen har varit en publikfavorit, det vet han dels genom de enkäter som genomförs men också för att han och hans medarbetare nyfiket har stått och lyssnat på åkarna.

– Vi har lagt mycket tid på att lyssna på gästerna. Det är något speciellt att stå vid utgången och höra familjer resonera om upplevelsen och ha roligt ihop.

De har haft som målsättning att bygga familjeminnen och den satsningen fortsätter. Nästa år lanseras attraktionen Spindeln, en åktur som kommer att kunna åkas av såväl yngre barn med föräldrar som åksugna tonåringar.

– Vi vill fylla det här segmentet bättre, och samtidigt bygga vidare på tematiseringen av våra områden. Vår ambition är att gästerna ska lämna vardagen och kliva in i en annan värld när de kommer till oss och det är tematiseringen en viktig del av.

Kollegor inte konkurrenter

Att även Liseberg prisades av European Star Awards ser han som något positivt för hela branschen.

– Vi ser dem som kollegor snarare än konkurrenter. I en tid när mobiltelefonen tar allt större plats i ungas liv är det viktigare än någonsin att skapa fysiska mötesplatser där familjer och unga kan uppleva saker tillsammans. Där fyller vi nöjesparker en central funktion.

Det finns också utmaningar som de svenska parkerna delar, inte minst klimatet.

– Vädret är en faktor vi inte kommer ifrån. Många europeiska parker kan till skillnad från oss ha öppet året om. Men vi satsar mycket på att förlänga säsongen – som med vår Halloweensatsning, som sedan starten 2017 har blivit en självklar del av året hos oss.

Att 140-åringen Gröna Lund fortfarande är i toppklass är Jan Eriksson stolt över:

– Vi förvaltar en park som varit en stor del av Stockholm så länge. Det är ett otroligt häftigt arv som vi vill fortsätta att vårda och utveckla. Att våra attraktioner nu prisas i Europa är ett bevis på att vi är på rätt väg.

 

Supersatsningen under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl

Supersatsningen under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl

Coronapandemins första år och runt om i landet tvingas hotell slå igen. Men Hotel Kung Carl går i rakt motsatt riktning. Här är historien om den vågade investeringen som skapade tillväxt.