Annons

Eva Östling: ”Sluta laborera med momsen!”

zoom Kritisk. Visitas vd Eva Östling vill se långsiktiga lösningar snarare än Moderaternas förslag om höjd matmoms i skuggbudgeten.
Kritisk. Visitas vd Eva Östling vill se långsiktiga lösningar snarare än Moderaternas förslag om höjd matmoms i skuggbudgeten.
NYHETER. För många företagare inom besöksnäringen var det en lättnad när momssatsen på restaurang- och cateringtjänster sänktes. Men nu föreslår Moderaterna en höjning, från 12 till 13%. Hos Visita är man kritisk: ”Dåligt förslag”, säger Visitas vd, Eva Östling.
Annons

Det under tisdagen som Moderaterna släppte sin skuggbudget där man vill höja momsen på bland annat restaurangbesök och livsmedel. Enligt partiet skulle höjningen, från 12 till 13 procent, innebära 3 – 4 miljarder till stadskassan. 

 – Jag är så trött på att man laborerar med skattesatserna i vår näring. Arbetsgivaravgifterna går ner och upp. Mest upp. Nu föreslår Moderaterna höjd moms på mat. För att våga investera och satsa egna pengar måste spelreglerna blir långsiktiga och stabila. Restauranger har en medianvinst på två procent och näringen tål inte fler kostnadsökningar. Höjd moms på mat är ett dåligt förslag, säger Eva Östling, vd Visita. säger Eva Östling.

Visita har tidigare fått mycket uppmärksamhet för sin prisvinnande kampanj ”Dubbelstöten” där man belyste hur en fördubblad moms på restaurangmat och fördubblade arbetsgivaravgifter för unga skulle slå hårt mor besöksnäringen.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...