Annons

Fiskers: ”Continental lönsamt redan efter första månaden”

zoom En sen påsk påverkade, liksom för många andra aktörer, hotelljättens siffror.
En sen påsk påverkade, liksom för många andra aktörer, hotelljättens siffror.
NYHETER. Nyöppnade Scandic Continental i Stockholm har fått en rivstart. Redan första månaden drog hotellet in mest intäkter av alla Scandichotell. Det avslöjade vd Frank Fiskers när hotellkedjans kvartalsrapport presenterades på torsdagen.
Annons

Scandic redovisade en bra start på året.
– Det har varit ett bra kvartal med stark business, sade Frank Fiskers vid presskonferensen.
 

Revpar minskade

Men den tidiga påsken i mars då affärsresandet går på sparlåga drog ned resultatet för kvartal 1, januari-mars. Försäljningen minskade med 2,6 procent till 2 594 miljoner kronor jämfört med året innan och rörelseresultatet (EBIDTA) minskade till 24 miljoner jämfört med 46 miljoner kronor innan.

Nyckeltalet Revpar – intäkt per tillgängligt rum – minskade med 1,9 procent. För att få en bättre jämförelse med 2015 då påsken inföll i april redovisades flera nyckeltal för perioden januari-april som alla visade plus. Revpar ökade med 3,5 procent och försäljningen ökade med 2,9 procent till 3 669 miljoner kronor jämfört med samma period förra året.

Gör ”rejäla vinster”

På drygt en månad har Scandic öppnat två storhotell i centrala Stockholm, Continental 1 april och Haymarket 10 maj. Continental med 392 rum har blivit en succé från start. Enligt Frank Fiskers drog hotellet in mest intäkter av alla Scandichotell under april.
 – De första två månaderna har gått väldigt, väldigt bra. Hotellet gör vinst med en rejäl vinstmarginal.

Det är en hög efterfrågan på nordiska marknaden. Bäst går det för Scandics svenska hotell. EBIDTA-resultatet för den svenska verksamheten var 81 miljoner under första kvartalet. Övriga nordiska och europeiska länder (minus Norge) gjorde en EBITDA-vinst på 30 miljoner kronor.

Sommaren ser bra ut

Sorgebarnet är fortfarande den norska marknaden, där luften gått ur olje- och gasindustrin. I städer som Stavanger har efterfrågan rasat.
 – Men det senaste halvåret har vi sett en stabilisering på oljedestinationer, som gör att vi tror att vi nått en normalnivå där. Däremot ser vi tillväxt i Oslo, Trondheim och norra Norge, så den norska marknaden är polariserad.
Bortsett från den pågående norska hotellstrejken ser Scandic sommaren an med tillförsikt.
 – Det är tillfredsställande bokningsläge för första halvåret. Maj och juni är traditionellt starka månader och är det i år också.