Premiumburgare gjorda med högklassigt nötkött, nybakat bröd och enbart färska grönsaker och tillbehör – men lika snabb service som på McDonald’s, Max och de andra stora kedjorna. Så skulle man kort kunna beskriva Five Guys koncept. I februari öppnade kedjans första svenska restaurang, på Sergels torg i Stockholm.
– Vi jobbade i över ett år för att hitta exakt rätt plats för vår första restaurang, säger Mohammed Taoussi, vd för Five Guys Scandinavia som slutit franchiseavtal med det amerikanarna moderbolaget.
Mellansegmentet är nyckeln
Mohammed Taoussi har lång erfarenhet från fast food-branschen, har tidigare arbetat med etableringen av Five Guys i Frankrike. Han menar att kedjan står för något helt nytt på den svenska marknaden, mitt emellan de traditionella snabbmatskedjorna och de hamburgerrestauranger med premiumprofil som blivit allt vanligare.
– Hos oss kan du få en förstklassig hamburgare, lagad från grunden och med enbart färska tillbehör, serverad på tio minuter. Vi har inga frysar och vi använder inget som är lagat i förväg och kommer i påsar, säger Mohammed Taoussi.
Nöjd trots kritik
Fokuset på kvalitet är också så han förklarar Five Guys priser, som företaget fått kritik för och som ligger betydligt högre än hos till exempel McDonald’s, Burger King och Max. En 100-grams hamburgare med ost kostar till exempel 129 kronor på Five Guys (då ingår 15 valfria toppings), en stor pommes frites 99 kronor. Mohammed Taoussi påpekar dock att pommes fritesen är gjord på 800 gram potatis och är tänkt för fyra–fem personer.
– Vår potatis tvättas och skärs upp varje dag, vi har riktiga jordgubbar och bananer i våra milkshakes och vi skär upp våra jalapeños och lökar för hand. Våra gäster får en helt annan upplevelse än på ett vanligt snabbmatställe, fortsätter han.
Kritiken till trots är Mohammed Taoussi nöjd med våren.
– Försäljningen har gått bra och vi har en bra volym. Det har varit fantastiskt, säger han.
Lagom expansion med centralt fokus
Nu fortsätter Five Guys sin expansion i Sverige, men det finns inga tankar på att bli någon jättekedja. Siktet ligger på att ha fem–sex restauranger totalt, alla i större städer och i centrala lägen.
– Vi kommer inte att svämma över Sverige med våra restauranger. Five Guys ska vara en destination, ett ställe du söker upp och inte något du kan räkna med finns i varje gathörn, säger Mohammed Taoussi.
Göteborg och Malmö finns naturligtvis med i planerna, men Uppsala står näst på tur. I augusti öppnar Five Guys en restaurang där, i en lokal där Burger King tidigare låg. Mohammed Taoussi hoppas kunna öppna ytterligare en Five Guys-restaurang i Stockholm innan året är slut. Han berättar också att man kommer ansöka om serveringstillstånd för starköl på restaurangerna.
I dag jobbar cirka 65 personer på Five Guys i Stockholm och Mohammed Taoussi räknar med att ungefär 35 personer kommer att anställas till restaurangen i Uppsala.