Annons

”Vi får hela världen som marknad”

zoom Skiddestinationerna laddar för den nya flygplatsen<br />
 som beräknas vara klar hösten 2019. Foto: Kläppen, Scandinavian Mountains
Skiddestinationerna laddar för den nya flygplatsen
som beräknas vara klar hösten 2019.
Foto: Kläppen, Scandinavian Mountains
NYHETER. Sälens internationella flygplats väntas bli ett rejält lyft för hela regionen – nu storsatsar besöksnäringen: ”Vi utökar hela skidområdet och investerar 350 miljoner”, säger Gustav Eriksson på Kläppen Ski resort.
Annons

I oktober 2017 togs första spadtaget för Scandinavian Mountains Airport i Sälen och till hösten 2019 beräknas den stå klar. För besöksnäringen i regionen innebär det en öppning för internationella marknader.

– Det här är väldigt positivt, vi behöver skapa nya marknader och göra det lätt för internationella besökare att ta sig hit, 30 procent av våra gäster är danskar och att de kan flyga upp är fantastiskt, säger Gustav Eriksson, vd för Kläppen Ski resort.

Han har redan fått känsla för vilken potential en internationell flygplats har för fjällen.

– Tillsammans med Trysil har vi testat att chartra britter till Gardemoen och det genererade 50 000 nya gästnätter i Trysil. Det är vårt mål för flygplatsens första år, så den är oerhört betydelsefull.

Gustav Eriksson ser den nya flygplatsen som ett sätt att förlänga säsongen.

– Vi har hög- och lågsäsonger, alla lov är vi fullbokade men vi får slita söndag till torsdag. Här hoppas vi kunna sälja in till utländska gäster, särskilt danskar och britter som är jätteintresserade av oss.

Verksamheten ska anpassas till fler internationella gäster.

– Vi ska bli mer internationella i hur vi kommunicerar, vi gör videobloggar textade på engelska, och hemsidan, skyltar och information översätts. Vi investerar också i fler liftnära boenden, så att gästerna inte behöver ha egen bil.

Hur mycket landar era investeringar på för förberedelser?

– Vi anpassar ju verksamheten och utökar hela skidområdet, så totalt handlar det om 350 miljoner kronor inom fem år. Det ska gå till bland annat nya boenden och fler pister och liftar, säger Gustav Eriksson.

Besöksliv har frågat runt bland flera företagare i regionen som alla har investerat i projektet, samtliga är eniga om att Scandinavian Mountains Airport blir en enorm möjlighet att sätta Sälen på den internationella fjällkartan,

Mattias Richert, vd på restaurang Lammet & Grisen i Lindvallen:

 Vad betyder flygplatsen för er?

– Vi har många barnfamiljer som gäster och alla har lov samtidigt, det är bra att få hit utländska gäster där en del har lov andra veckor.

Hur ska ni anpassa verksamheten till utländska gäster?

– Ja, det har vi redan börjat med. Vi försöker lära oss om de nya kundernas önskemål, det handlar om brittiska gäster som vill köpa ett paket, med flyg, transfer, boende och middagar.

Vilka investeringar gör ni?

Vi investerade 25 miljoner mellan 2012 och 2015 i två nya matsalar, en lounge, en chark- och delikatessbutik, samt en totalrenovering av kök och ekonomiutrymmen.

 

Thommy Backner, vd för Sälens Högfjällshotell:

Vad betyder flygplatsen för er?

– Det är helt fantastiskt, vi kommer att kunna bredda vår verksamhet, vi ska bland annat bygga fler hotellrum.

Ska ni anpassa verksamheten till utländska gäster?

– Det handlar bland annat om att översätta skyltar och menyer.

Hur mycket investerar ni?

– Vi investerar cirka 100 miljoner kronor i egna pengar och planerar för investeringar med intressenter på uppemot 300 miljoner kronor. Det ska gå till upp till hundra nya rum i anslutning till Gammelgården.

 

Jonas Persson, vd för Tandådalens Wärdshus:

Vad betyder flygplatsen för er?

– Att vi får hela världen som marknad och det ger underlag för en året runt-verksamhet. Vi får dessutom lättare att hitta nya medarbetare, utanför bygden.

Hur anpassar ni verksamheten till utländska gäster?

– Vi har en traditionell dalameny och det uppskattar utländska besökare. I övrigt kommer vi att översätta vår kommunikation till flera språk.

Gör ni några investeringar?

– Vi har byggt ett industrihus, Sälen Business Center, med produktionskök och kontorshotell för 30 miljoner kronor, och det är tack vare flygplatsen.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...