Annons

Fler turistbyråer går i graven – men personlig service fortsatt viktig

zoom Foto: Pressbild
Foto: Pressbild
NYHETER: Traditionella turistbyråer får stå tillbaka när allt fler gäster söker sin information på nätet. Men det finns fortsatt stort intresse för personlig service, något flera aktörer arbetar hårt för att möta.
Annons

Det är en stark trend i landet att allt fler fysiska turistbyråer stänger ned och att kommuner i stället satsar på närvaro på nätet och i sociala medier. I vår stänger Göteborg & CO ner sin turistbyrå mitt i Nordstan i Göteborg.

– Det har funnits turistinformation i Nordstan i cirka 40 år, den nuvarande turistbyrån byggdes 2002. Samtidigt har vi den stora byrån vid Kungsportsplatsen som har vuxit i betydelse på flera sätt, säger Stefan Gadd, presschef på Göteborg & CO och fortsätter:

– Vi har en chattfunktion på nätet som besvaras av medarbetarna på Kungsportsplatsen och dessutom har vi vår analys- och omvärldsavdelning som vi vill stärka upp.

Enligt Stefan Gadd kommer avvecklingen av turistbyrån i Nordstan inte innebära minskad turistinformation och synlighet för besöksnäringen i Göteborg – snarare tvärtom. All personal från Nordstan flyttas över till Kungsportsplatsen när verksamheten där ska växa och utvecklas.

– I många andra städer lägger man ner alla sina fysiska turistbyråer, men här i Göteborg har vi inga planer på det. Vi ser den personliga servicen som väldigt viktig, men sedan kan den vara både över disken eller digitalt på nätet, säger Stefan Gadd.

Anpassar öppettiderna

Även i Ulricehamn har man kvar en traditionell turistbyrå. Här använder man sig av besöksstatistik för att anpassa öppettiderna efter när det finns störst efterfrågan.

– Vi har inga tankar på att lägga ner vår turistbyrå, men vi arbetar mycket med att optimera tiderna då vi håller öppet, säger turistchefen Helena Haglund och fortsätter:

– Nu under vintern har vi öppet tre dagar i veckan. Resten av tiden är vår personal ute på företag eller arbetar med affärsutveckling. Det finns inget intresse för att hålla öppet alla dagar och då är det viktigt att vi anpassar oss efter det.

Efterfrågan på personlig service

Men det finns fortfarande efterfrågan på personlig service och ett intresse för att komma in och bläddra i fysiska broschyrer bland turisterna som besöker Ulricehamn – även om den digitala informationssökningen också är vanlig, berättar Helena Haglund.

– Vi jobbar naturligtvis mycket digitalt, och satsar precis som många andra destinationer på InfoPoints. Men det är fantastiskt kul att det också finns intresse för möten och diskussioner här på plats, det ger mycket tillbaka även till personalen, säger hon.

Digital trend

I Eskilstuna har man valt en annan väg – i höstas stängdes den fysiska turistbyrån ner. Besöksantalet hade under flera år sjunkit och en stark trend av digitalt informationssökande framträdde allt tydligare.

– När vi påvisade den ökade tillgängligheten till personlig turistinformation i och med samarbetet med våra tretton Infopoints blev de få invånare i Eskilstuna som var negativt inställda från början positivt överraskade, säger Helen Strömberg, turistbyråchef Destination Eskilstuna.

Förutom samarbetet med auktoriserade Infopoints lägger destinationen också fokus på att bli mer tillgängliga via digitala kanaler. Just nu utvecklas en ny webbplats som ska fungera som en officiell besöksguide för Eskilstuna.

– I samband med stängningen frigjordes resurser för att ytterligare vässa den digitala delen av verksamheten. Vi får dessutom mer tid till att fokusera på destinationsutvecklingen och träffa våra aktörer som dagligen möter stadens besökare, säger Helen Strömberg.