Annons

Flippin’ Burgers nya ägare: ”Vi behåller namn och koncept”

zoom beslut att köpa", säger Tugg Burgers vd Viggo Broström. Foto: Pressbilder" />
"Flippin’ är ett ikoniskt hamburgerställe, så det ett enkelt
beslut att köpa", säger Tugg Burgers vd Viggo Broström.
Foto: Pressbilder
NYHETER. Hajpade hamburgerkedjan Flippin’ Burgers i Stockholm har befunnit sig i rekonstruktion sedan i mars, men köps nu bolaget Tugg Burgers. Viggo Broström, vd på Tugg Burgers, betonar dock att Flippin’ Burgers kommer att finnas kvar.
Annons

Det var i mars 2020 som ägarbolaget Jaydub, ansökte om rekonstruktion av Flippin’ Burgers efter ett tapp på 65 procent av intäkterna och nu är det officiellt att Tugg Burgers kliver in som nya ägare av Flippin’ Burgers. Köpedialogen hade emellertid pågått en längre tid.

– Flippin’s grundare Jon Widegren kontaktade oss i början av året och undrade om vi var intresserade, säger Viggo Broström, vd Tugg Burgers.

Då landade man inte i någon affär men intresset fanns kvar hos Tugg Burgers och parterna höll kontakten under våren.

– Flippin’ är ett ikoniskt hamburgerställe, så egentligen var det ett ganska enkelt beslut. Det dröjde dock till precis innan sommaren innan vi fick till en affär.

Viggo Broström berättar att de såg en bra möjlighet att förvärva ett starkt varumärke och en välmående restaurang. Han tillägger:

– Även om Jon ville sälja så var det viktigt för honom att hitta rätt köpare; någon som kommer att förvalta vad Flippin’ står för och är. Vi har inga planer på att göra några större förändringar, vi vill förvalta det som Jon har byggt upp. Det är ett väldigt spännande varumärke att få jobba med.

Ska ni behålla varumärket Flippin’ Burgers eller ska allt heta Tugg Burgers? 

– Vi ska inte förändra produkt och koncept, utan i såna fall göra mindre justeringar bakom kulisserna där vi kan effektivisera och digitalisera. Mer eller mindre all personal jobbar kvar på restaurangen så initialt kommer vi att fokusera på att lära känna personalen, verksamheten och hur de jobbar.

Vad blir nästa steg längre fram?

– Då kanske vi öppnar ytterligare Flippin’, men vi kommer att hålla det separat från Tugg. Jag ser inte heller att vi håller samma expansionstakt som Tugg, utan lite färre enheter och mer fokus på Stockholm. När detta blir vågar jag inte riktigt svara på – men inte i den närmsta framtiden. Vi kommer också att fortsätta parallellt att etablera nya Tugg-restauranger runtom i landet, det kommer att drivas separat.

Var det självklart att göra en sådan affär i dessa osäkra tider?

– Nej, det var verkligen inte solklart, speciellt inte när det var som värst i våras. Vår verksamhet har klarat sig relativt sett bra och lyckats hålla sig flytande för egen maskin, men självklart har stödpaketen hjälpt till med detta, och även Flippin’ i sig hade gått väldigt bra under hela pandemin – de har hållit sig lönsamma så vi ser en väldig styrka i den restaurangen. Själva köpet var det därför inga konstigheter med. Tidpunkten var lite speciell men vi känner oss väldigt trygga i köpet idag.

Hur finansierades köpet?

– Affären komplicerades lite eftersom det är en större osäkerhet på grund av pandemin än i vanliga fall, därför har man inte samma finansieringsmöjlighet. Så vi behövde tänka om där. Vi ägare gick in med nya pengar, och eftersom vi finansierade med eget kapital gör vi att vår koncern mår bättre – då Flippin’ skjuter till lönsamhet varje månad. Så för vår verksamhet är det här förvärvet bättre ur en ekonomisk aspekt.

 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...