Annons

Förändringens vindar blåser i spåren av pandemin

zoom
"Det är viktigt med nya initiativ för att personalen ska orka fortsätta kämpa i motvind", säger Jonas Espefors, verksamhetschef på Salt & Sill. Foto: Salt & Sill
NYHETER. Förändringens tid råder på Salt & Sill beläget på Klädesholmen i Bohuslän. Nu satsar man på ett sharingkoncept i stället för trerätters, nya utomhusaktiviteter med fokus på privatpersoner och lokaler anpassade efter framtidens konferensform.
Annons

När pandemin slog till och Salt & Sill – restaurang, hotell och konferensanläggning på Klädesholmen i Tjörns kommun – började tappa bokningar drabbades personalen till en början av panik. I flera veckor satt de bara och hanterade avbokningar.

– Man blev lite lamslagen. Vi stängde restaurangen i två veckor under april 2020 och det gav oss lite andrum att fundera på vad vi skulle göra. Därifrån växte vår kreativitet, säger Jonas Espefors, verksamhetschef på Salt & Sill, och fortsätter:

– Redan i april öppnade vi vår kiosk, Holmens Kiosk, som vi i vanliga fall öppnar först till sommaren. Där satt vår bokningskoordinator och sålde mat samtidigt som hon hanterade avbokningar.

Aktiverade gästerna utomhus

De upptäckte snart att det blev dyrare att hålla restaurangen stängd, eftersom det gjorde att hotellbokningarna också droppade av. Genom att hålla öppet på helgerna fick försäljningen mot privatpersoner ett uppsving, även om konferenserna uteblev och fortfarande gör det i stor utsträckning.

– I maj-juni förra året började smittspridningen gå ner. Folk skulle svemestra och det blev snabbt fullbokat. Vi brukar hantera bokningar och förbereda inför sommaren mars-juni i normala fall, men nu var vi tvungna att göra det på två veckor.

Ett nytt fokus blev att aktivera gästerna utomhus. Det som tidigare var spelningar inomhus blev i stället ett båtevent där bandet Haaks spelade på takterrassen och gästerna satt i sina båtar nedanför. Därifrån kunde de via en app beställa mat och dryck som kördes ut till dem med vattenskotrar.

– Det var väldigt uppskattat och bra ur smittspridningsperspektiv eftersom alla satt i sina egna båtar. Planen är en repris i sommar om vi får tag på artister.

Orka fortsätta kämpa i motvind

Salt & Sill har också genomfört en rad andra förändringar och nya aktiviteter. Som att gå över till mindre rätter och sharingkoncept efter att i 20 år ha serverat trerättersmiddagar.

– Det är ett mer lättsamt och trevligt sätt att äta på. Vi har pratat tidigare om att det är en förändring vi vill göra och nu fanns det en öppning för det. Folk är positiva till nyheter och det blev ett väldigt bra mottagande.

Ett annat uppskattat initiativ var julbordsvandringen – en marshallkantad promenad på 2,5 kilometer längs Klädesholmen med tio serveringar vid olika stationer. Till påsk upprepades det populära upplägget under två dagar. Januari till mars flyttades köket ut för lunchservering av fisk och skaldjursgryta på lördagar.

– Folk satt ute vid eldar med filtar. Vi har haft 150 gäster här varje lördag under vintern. Det har inte gett någon större lönsamhet, och det har inte våra jul- och påskbordsvandringar heller. Men gästerna uppskattar det och det är viktigt med nya initiativ för att personalen ska orka fortsätta kämpa i motvind, säger Jonas Espefors och fortsätter:

– Jag hoppas också att det kan bidra till att vi är ”top of mind” när det här släpper, så att vi inte glöms bort. Folk ser att vi har öppet och försöker.

Öppnar för nya konferensformer

Under pandemin har Salt & Sill passat på att renovera sina konferenslokaler för att få till mer av en ”vardagsrumskänsla”. De har också anpassat tekniken för att underlätta inkludering av deltagare på distans.

– Vi tror att det kommer att bli mindre konferensgrupper på plats framöver och att man då i stället kopplar upp sig mot resterande deltagare. Det kommer nog också bli viktigare att umgås under konferensen. Vi kommer till exempel ha konferenserbjudanden där ryggsäckar, filtar och stormkök ingår – så att konferensen får mer av ett ”walk and talk”-upplägg, säger Jonas Espefors.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...