Annons

Försäljningsrekord men sämre resultat för Parks and Resorts

zoom Parks and Resorts ökade försäljningen med 2 procent 2018. Foto: Pressbild
Parks and Resorts ökade försäljningen med 2 procent 2018. Foto: Pressbild
NYHETER. Trots sommarvärmen som drabbade en del nöjesparker negativt förra året slår Parks and Resorts försäljningsrekord 2018. Samtidigt drogs resultatet ned, bland annat av högre kostnader.
Annons

Den totala försäljningen för Gröna Lund, Kolmården, Skara Sommarland och Furuvik som alla ingår i Parks & Resorts landade på 1,33 miljarder kronor vilket är en ökning med 2 procent jämfört med 2017.

Rörelseresultatet minskade dock från 95 miljoner kronor (2017) till 55 miljoner kronor 2018, vilket är en effekt av färre sommargäster på Kolmården och Gröna Lund.

– De gäster som vi tappade på sommaren är mer lönsamma än de som kommer på hösten. De kom kommer till Grönan på sommaren innebär inga extra kostnader för oss utan är intäkter rakt ned på sista raden medan halloween och jul är förknippat med högre kostnader och därmed lägre marginal på de gästerna, förklarar vd och koncernchef Christer Fogelmarck.

Parkkoncernen gjorde dessutom en hel del investeringar för att utveckla verksamheterna under förra året, vilket påverkar årets resultat.

– Vi började ombyggnaden av Vildmarkshotellet och gröna Lund och ett helt nytt hotell i Furuvik, vilket betyder att vi få högre kostnader, bland annat personalkostnader innan vi kan börja räkna hem investeringarna hem det.

– Därtill finns det avskrivningar som drar ned resultatet, men summan av detta är att det finns naturliga förklaringar till att resultatet sjönk under 2018 jämfört med året innan, säger Christer Fogelmarck.

Årets säsong har just kickat igång, hur känns det?

– Vi har haft en väldigt fin start på Kolmården, vilket är väldigt glädjande, sedan har det varit en något sval vår hittills, men vi har fått bra uppmärksamhet för våra satsningar både på Kolmården och Grönan.

Vad tror du om säsongen?

– Årskortförsäljningen och bokningsläget är något bättre än föregående år, men går inte att dra några stora växlar på det ännu. Men vi gläds ändå åt att vi har siffrorna med oss.

 

 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...