Annons

Fortsatt svårt att locka långväga resenärer 

zoom Kungstädgården i Stockholm – poppis både bland turister och stockholmare Foto: Cecilia Larsson Lantz
Kungstädgården i Stockholm – poppis både bland turister och stockholmare Foto: Cecilia Larsson Lantz
NYHETER. De långväga turisterna är färre än tidigare, trots återhämtningen i besöksnäringen.
"Vi ser inte att de kommer tillbaka till samma nivåer förrän 2024 eller 2025", säger Visit Swedens vd Susanne Andersson.
Annons

Medan turisterna från Europa börjat återvända till Sverige är det fortsatt trögt att locka långväga resenärer.  Indien, Kina och USA är de stora fjärran länder som statliga Visit Sweden har i blickfånget när Sverige marknadsförs utomlands.

– Kina är stängt på grund av pandemin och därifrån kommer inga turister alls just nu. I Indien ser vi en tendens att intresset väckts och i USA har det vaknat upp. Men det betyder inte att vi är tillbaka på samma nivå som 2019.

Dämpad ytterligare en tid

Tidigare i år pekade prognoserna på en återhämtning för den långväga turismen redan nästa år. Men förutsägelserna som tagits fram med hjälp av en extern analysfirma utgick från läget före kriget i Ukraina och den skenande inflationen. Nu räknar Visit Sweden med att den långväga turismen fortsätter att vara dämpad ytterligare något år.

­– Men vi kan se i våra undersökningar att intresset för Sverige är tillbaka, säger Susanne Andersson.

Hemestertrend håller i sig

Intresset för Sverige mäts bland annat med data från googlesökningar och intervjuer med målgrupper. Där syns ett uppsving för intresset kring Sverige som resmål. Naturfenomen, friluftsliv och utomhusupplevelser toppar listan över det som väcker nyfikenhet på nätet kring turism i Sverige.

Hotell och campingplatser rapporterar om ett starkt bokningsläge inför sommaren. Svenskarnas intresse för att semestra på hemmaplan håller i sig samtidigt som de europeiska gästerna strömmar till. Men tappet av långväga gäster kan ändå bli kännbart för delar av besöksnäringen, varnar Susanne Andersson.

– I storstäderna är de långväga gästerna viktiga, till exempel på Vasamuseet.

Mer krut på marknadsföring

Med sämre tider kan tappet av långväga turister bli desto mer kännbart.

– Om vi inte längre semestrar hemma och de internationella gästerna inte återvänder blir tappet enormt.

När kampen hårdnar om de långväga turisterna behöver Sverige lägga mer krut på marknadsföring utomlands, anser hon.

– Länder som Spanien, Italien och Frankrike har enormt mycket större ekonomiska muskler.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...