Annons

Fotografiskas Sommarkrogen öppnar med färre platser

zoom Foto: Pressbild
Foto: Pressbild
NYHETER. Restaurangen på Fotografiska har öppnat igen, nu med ett mer begränsat antal platser utomhus. ”Vi är alla väldigt glada över att få komma igång med någon slags verksamhet igen”, säger Paul Svensson, som driver restaurangen.
Annons

I torsdags, den 21 maj, firade Fotografiska i Stockholm tio år med att öppna museet igen, efter att ha varit igenbommat i drygt en månad på grund av coronakrisen. Därmed öppnade även Paul Svenssons utomhusrestaurang Sommarkrogen, även om det i år innebär ett betydligt mer begränsat antal platser.

– Det känns härligt att gå från att hålla stängt till att få känna framåtlut, det behöver vi i den nuvarande situationen. I de här allvarliga tiderna är vi alla väldigt glada att i alla fall få komma igång med någon sorts verksamhet, säger Paul Svensson, som drivit Fotografiskas flerfaldigt prisbelönta restaurang sedan 2014.

Hur många tar ni in för att jobba i restaurangen i nuläget?

 – Vi driver ungefär en fjärdedel av vår verksamhet mot hur det brukar vara, så det handlar om ungefär en fjärdedel av personalen. Många är permitterade och en del är ju tyvärr varslade, vi har varit väldigt hårt drabbade. Men vi ser positivt på att vi ska kunna ta oss ut på andra sidan genom att börja återbörda personal. Mycket av det vi gör nu handlar ju om detta, att få sysselsättning för att kunna behålla så många i vår fantastiska personal som möjligt.

Inför öppningen har museet har infört ett bokningssystem som bygger på slottider, för att säkerställa att antalet gäster alltid överensstämmer med Folkhälsomyndighetens restriktioner och rekommendationer. Det innebär bland annat att alla gäster behöver förboka sitt besök.

– Det handlar väldigt mycket om att säkra tryggheten hos gästerna. Vi är ju en destination dit man tar ett aktivt beslut att ta sig och som besökare ska man kunna känna sig helt trygg i och med museets slottider. Eftersom vi inte öppnar inne utan endast utomhus, kommer vi dessutom att kunna hålla extra stora avstånd mellan borden.

Vilka är de största förändringarna i hur ni kommer att jobba under våren och sommaren, med tanke på restriktionerna?

Den stora förändringen är att vi gick från att vi planerade att ha öppet både inne och ute som under förra sommaren, till att helt lägga det på is och nu bara göra sommarkrogen som vi kan säkra på helt annat sätt. Nu är vi ju rätt väderberoende, men det var ändå ett beslut vi tog. I och med att vi har flyttat ut hela verksamheten, har vi omvandlat den till ett förenklat och mer lättillgängligt format, som vi tänker att man kan besöka oftare

Vilka förändringar innebär det i restaurangens inriktning?

– Vi styrs ju av kunna jobba med de producenter som vi har, därför kommer vi att försöka anpassa oss så mycket vi kan efter både gästen och bonden. Vi kommer inte att ha några bestämda rätter fastställda, menyn kommer att röra sig med naturen och bygga på råmaterialet vi får tag på. Formatet blir rörligt och flexibelt med grillade grönsaksrätter och pizza med olika typer av topping.

Hur tror du sommaren blir besöksmässigt om de utländska turisterna uteblir?

 – Med de restriktioner vi har just nu tror jag inte vi kommer att kunna ha fulltaligt antal gäster. Men jag hoppas ändå att summan över tid kan komma att bli konstant. Det är ju en kvalificerad gissning från min sida, men om många inte åker till sina lantställen i sommar borde ju det inhemska turistandet bli större. Då kan vi erbjuda något för alla de som söker efter något att göra i sitt närområde.

Så får du mer tid över till dina gäster

Så får du mer tid över till dina gäster

Med Picasso Digital får hotell och konferensanläggningar digitala tjänster för bokning, incheckning och betalning så att du kan lägga mer fokus på det som är allra viktigast i verksamheten – nämligen dina gäster...