Annons

Framgångsrik strategi: rekrytering via föräldrar

zoom Sommaren 2021 välkomnade Skånes Djurpark drygt 100 000 besökare. Foto: Ida Maran
Sommaren 2021 välkomnade Skånes Djurpark drygt 100 000 besökare. Foto: Ida Maran
NYHETER. Skånes Djurpark i Höör kommun slog sitt besöksrekord för sommaren och det inte enbart tack vare hemester-trenden. En viktig förutsättning var enligt parkens vd Glenn André Viste Bøe parkens intensiva rekryteringsarbete.
Annons

Såväl sommaren 2020 och i år har Skånes Djurpark haft rekordmånga besökare. Detta trots att parken liksom flertalet aktörer inom besöksnäringen hade tvingats korttidspermittera stora delar av sin personal och trots att djurparken förlorade 30 procent av sina besökare de första månaderna 2020. I juni började besökarantalet stiga rejält och parken kunde utöka sina öppettider.

– Vi förutsåg ‘hemester-trenden’, men vi fick ställa om mycket snabbare än vanligt. Världen ändrades ju från vecka till vecka. Vår rekryteringsprocess – som vanligtvis tar två månader – fick bli betydligt mer komprimerad, berättar parkens vd Glenn André Viste Bøe.

Personalvård och föräldrar i fokus

Liksom många nöjes- och upplevelseparker har Skånes Djurpark en stab av säsongsarbetare. Kandidater är ingen bristvara och många säsongsanställda återvänder, enligt Glenn André.

– Anledningen till att vi lyckats med vår rekrytering även under pandemin tror jag är att vi gör jobbet till mer än ett jobb, mycket tack vare att det är unga som leder unga.

Varje nyanställd på Skånes Djurpark får en fadder att ty sig till samt en internutbildning som går under namnet Äventyrsakademin. Parken satsar också stort på att stärka mellanchefssegmentet, bland annat genom ett talangutvecklingsprogram. Viktigast är den värdegrund de skapar – en grund som efterlevs. Det här rekryteringsarbetet leder till det kanske främsta skälet till att parken lyckas så väl med att attrahera säsongsarbetare: De rekryterar via målgruppens föräldrar.

– Det budskap som mammor och pappor möts av i den marknadsföring vi väl gör är ungefär: ”Vill du ge ditt barn en bra introduktion till arbetslivet? Välj Skånes Djurpark!”.

Vd sedan pandemin startade

Anläggningen arbetar aktivt med att rekrytera personer som är nya i branschen eller i arbetslivet generellt. Glenn André Viste Bøe var en gång i tiden såväl det ena som det andra. Efter att ha börjat som sommarjobbande 15-åring på norska Lund Gruppen, som ägt Skånes Djurpark sedan 2015, är han nu inne på sitt sjunde år inom verksamheten – och sitt andra år som vd.

– Att ta över stafettpinnen så där i början av en pandemi var så klart utmanande. Samtidigt var det också givande för det gav oss en möjlighet att tidigt testa våra ”sanningar” och komma åt kärnan av vår verksamhet.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...