Annons

Tak är Årets affärskrog

zoom
"Hittills har vi knappt hunnit få rutin på någonting. Det är fantastiskt att vi ändå kan leverera på en sådan nivå", säger Taks Frida Ronge. Foto: Tak
NYHETER. Dagliga handbollsräddningar och ett jättemaskineri med 60 anställda - det har inte hindrat Frida Ronges Tak och Unn i centrala Stockholm att på mindre än ett levnadsår kamma hem titeln Årets affärskrog. 
Annons

Inte ens ett år har hunnit gå sedan de öppnade till 1 000 kvadratmeter krog, på 48 meters höjd över Stockholm. Men redan nu har Frida Ronges Tak och Unn utsetts till Årets affärskrog.

– Det är helt fantastiskt. Och väldigt överraskande. Vi har höga ambitioner i en stor och helt ny drift. Hittills har vi knappt hunnit få rutin på någonting. Det är fantastiskt att vi ändå kan leverera på en sådan nivå. Det ger en boost, säger en glad Frida Ronge.

Handplockades från Clarion Post

Frida Ronge är kreativ ledare för Tak Restaurang och Bar samt systerrestaurangen Unn, som nu prisas som Årets affärskrog av DI Weekend. Frida Ronge handplockades till satsningen från Clarion Post Hotel i Göteborg, där hon i flera år drivit den hyllade japanskt präglade rå-restaurangen Vrå.

Tak är en bred restaurang, med allt från hamburgare i baren till en råbar och en större restaurangdel, medan Unn är en gastronomisk spjutspetsupplevelse, begränsad till åtta gäster per kväll.

När det kommer till just affärskrogrollen säger Frida Ronge att det hon såg framför sig i planeringsarbetet för Tak var en tillgänglig plats, med utrymme för många olika sorters möten.

– Man ska kunna komma hit för att träffa vänner, eller familj. För en dejt. För ett första möte när man överväger att starta upp ett samarbete, för en trevlig lunch i lugn miljö under en förhandling eller för att fira ett bra avslut på en förhandling.

Ett annat fokus på mat och upplevelse

– Unn är däremot inte en restaurang man rekommenderar om man ska träffas för att prata igenom avtal, eller under en förhandling. Det är ett helt annat fokus på mat och upplevelse. Däremot kan det vara den absoluta bästa upplevelsen om man ska fira något med kollegor, eller som teambuilding. Särskilt om man har möjlighet att boka alla åtta platserna.

Du har fått flera fina utmärkelser även tidigare, bland annat Karin Franssons mentorpris på Årets kock. Men du har inte tävlat särskilt mycket. Hur kommer det sig? 

– Jag har bara tävlat en gång. Det var när jag jobbade med Sayan Isaksson på Råkultur. Vi deltog i Sushi-VM i Japan. Jag tyckte att det var väldigt krävande, både inför och under tävlingen. Från ett perspektiv som kock och ledare är det inte den typen av upplevelse som driver mig.

 Hur gick det då?

– Vi kom tvåa, Japan vann. Så det hade ju kunnat vara början på en tävlingskarriär, absolut.

Om det inte är tävlingar som driver dig, vad är det i stället?

– Att få varje dag att fungera på ett bra sätt på restaurangen. Det är extremt stor skillnad på att jobba i en så stor drift som vi har på Tak, med omkring 60 anställda, och de mindre ställen jag jobbat på tidigare, säger hon och fortsätter:

– På en mindre restaurang kan man göra ändringar från dag till dag. Hos oss tar det nästan en vecka, all personal och alla leverantörer måste informeras, receptbankerna ska uppdateras. Men det kommer ändå tillfällen när vi måste ändra från dag till dag.

Har du alltid haft en plan för din karriär?

– Jag har nog alltid varit ganska medveten om att jag har velat göra något seriöst och vara med om att förändra gastronomin med ett positivt syfte. Som till exempel att jag har varit med och förändrat hur vi jobbar mer med nordiska råvaror till sushi, jag har alltid velat vara någon som vågar och har känt ett ansvar att våga förändra sådant som ingen har gjort tidigare.

Unn är ett annat exempel på där hon har vågat, säger Frida Ronge.

– Jag har länge drömt om en seriös teppanyakirestaurang, att få visa att det går att använda japanska tekniker på ett eget sätt. Men sedan gällande min plan så har jag haft turen att ha blivit erbjuden jobb för det jag har gjort. Min målbild har aldrig varit att stå och ta emot priser, utan att nå en bred publik av gäster.

Vad är nästa steg för dig? 

– Det är att ligga längre fram i planeringen. Under 2017 har vi handbollsräddat nästan varje dag. För 2018 är struktur mitt mantra.

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

PMS-systemet VisBook har över 1 000 kunder inom besöksnäringen i Norden och växer snabbt, inte minst i Sverige där antalet nya kunder har mer än fördubblats under de senaste två åren. En av de nya kunderna är Åhus Seasid...