Annons

Göteborg maxar julfiradet – dubblar budgeten

zoom Foto: Pressbilder
Foto: Pressbilder
NYHETER. Som en tröst för uteblivet kulturkalas fördubblar Göteborg & Co investeringarna i årets julfirande. ”Vi gör det både för göteborgarna och besökare”, säger Stefan Gadd.
Annons

Två veckor är kvar tills julfirandet i Göteborg invigs, och mycket kan hända innan dess. Men planen är att i år arrangera julfirandet under temat ”Julstaden”, som man har gjort sedan år 2000. Och det med ännu mera julgodis till göteborgarna och stadens besökare.

Men det är inte sig likt, säger Stefan Gadd, kommunikationschef på Göteborg & Co som projektleder evenemanget.

– Liseberg är stängt och det finns restriktioner som gör att vi inte får göra som vi vill, men vi gör den största satsningen någonsin med fokus på utomhusaktiviteter, säger Stefan Gadd.

Staden tändes upp i fredags, och evenemanget Julstaden invigs den första advent. Det kommer bland annat att bjudas på en isbana vid Kronhuset och andra aktiviteter för barnfamiljer i anslutning till den. Den traditionsenliga sjungande granen uteblir i år, istället blir det en sjungande kör på Paddan-båtarna i kanalen.

Ett annat moment under Julstaden är att man har bjudit in ett antal ljuskonstnärer som ska göra installationer i stråket från Trädgårdsföreningen genom centrala Göteborg och ned not Göta Älv.

– Tanken är att man ska kunna gå en promenad ned till älven och njuta av ljuskonstverken, säger Stefan Gadd.

Julstaden är ett samarbete mellan flera aktörer, utöver Göteborg & Co är Innerstaden med sina 500 medlemmar, cityföreningar och fastighetsägare inblandade. Totalt investerar Göteborg & Co 12 miljoner kronor, vilket är dubbelt så mycket som ett vanligt år.

– Det är på grund av att kulturkalaset i augusti blev inställt, som vi kunde lägga de resurserna på Julstaden istället.

Vad hoppas ni på?

– Vi gör detta för göteborgarna men även för besökare förstås. Att lysa upp staden är väldigt uppskattat och installationerna kommer att sitta kvar en bra bit in på nästa år.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...