Annons

Göteborg mest hållbara staden i världen för sjunde året i rad

zoom För sjunde året i rad har Katarina Thorstensson, strateg hållbar destinationsutveckling, fått motta en statyett när Göteborg utsetts till världens mest hållbara destination. Foto: Göteborg & Co
För sjunde året i rad har Katarina Thorstensson, strateg hållbar destinationsutveckling, fått motta en statyett när Göteborg utsetts till världens mest hållbara destination. Foto: Göteborg & Co
NYHETER. "En mycket viktig konkurrensfördel", enligt Katarina Thorstensson, hållbarhetsstrateg på Göteborg & Co.
Annons

I samband med GDS-Forum (Global Destination Sustainability Forum) och den årliga CityDNA konferensen i spanska Valencia fick Katarina Thorstensson, strateg hållbar destinationsutveckling, på Göteborg & Co kliva upp på scenen och ta emot en fin statyett.

Ännu en fin statyett får man kanske tillägga, för det börjar bli trångt i prisskåpet hos Göteborg & Co.

Grattis till utmärkelsen! Hur gör ni för att vinna detta pris år efter år?

– Tack! En stor del av förklaringen är att vi började jobba med hållbar destinationsutveckling tidigt, så vi har fått en väldigt hög lägstanivå som vi hela tiden förbättrar. Fler och fler aktörer vill utveckla sig och ser betydelsen i de här frågorna och jag vill verkligen lyfta fram att det här är en lagsport, det är inte vi på Göteborg & Co som vinner utan hela destinationen, säger Katarina Thorstensson.

Hur många tävlade ni mot?

– Nu är vi 100 destinationer som benchmarkar sig i GDS-indexet och vi blir fler och fler som inser värdet i det. Göteborg var också nominerade i båda de priskategorier som man skickar in särskilda bidrag till: Innovation Award och Impact Award, något vi var ensamma om.

Vad betyder priset för Göteborg som destination?

– Det är en viktig positionering när vi konkurrerar om möten och kongresser med andra städer. Jag tror också att det hjälper övriga näringslivet med exempelvis talangattraktion.

Vad mäts egentligen i Global Destination Sustainability Index?

– De mäter hållbarhet ur alla perspektiv: social, miljömässig och ekonomisk. De tittar på hur staden agerar som offentlig verksamhet, vilka ambitioner och planer som finns, hur man arbetar med att minska klimatavtryck et cetera, säger Katarina Thorstensson och fortsätter:

– Utöver det tittar de också på destinationens aktörer: hur de jobbar, hur stor andel av hotellrummen som är hållbarhetscertifierade och så vidare. Och till sist: vad vi som destinationsutvecklings-organisation gör, hur vi säkerställer att möten och kongresser blir långsiktigt gynnsamma för regionen till exempel.

Vem i Göteborg är det som gör ett bra jobb?

– Det är omöjligt att svara på, det är så många som gör ett bra jobb! Vi blir dessutom flera hela tiden och vi samverkar gärna med alla i regionen som genuint vill förflytta sig i en mer hållbar riktning. I regionen har vi också starka varumärken inom andra branscher som är duktiga inom hållbarhet: exempelvis var Nudie jeans, Icebug, Polestar, Volvo och SKF tidigt ute.

Det är bara nordiska destinationer på topp 5, först på 8:e plats kommer den första icke-nordiska. Hur mycket jobbar ni tillsammans i Norden med de här frågorna?

– Vi borde jobba mer ihop! Det vore intressant att utforska hur vi kan positionera Norden mer med hållbarhet. En intressant sak med årets GDSM var att det var många destinationer från Nordamerika med, och om vi från Norden är starkare på miljöfrågor har de på många sätt kommit längre när det kommer till mångfald- och inkluderingsfrågor, säger Katarina Thorstensson.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...