Annons

Gröna Lund laddar för nya tivoliområdet

zoom Gröna Lunds vd Jan Eriksson. Foto: Alice Källström
Gröna Lunds vd Jan Eriksson. Foto: Alice Källström
NYHETER. Vd Jan Eriksson pratar säsongnyheter och berättar om nöjesparkens kommande utbyggnad.
Annons

Gröna Lund har flera nyheter inför säsongsstarten. Bland annat kommer heldagsbiljetten tillbaka och även halvdagsbiljetter ger tillgång till parken hela dagen, men då med begränsad åktid.

– Vi kommer också med nyheter på matsidan där utbudet blir ännu bredare och ännu mer hållbart. Programmen för våra scener ser också bra ut med fler danskvällar och bra konserter både på stora och lilla scenen, säger Jan Eriksson.

Helt nytt tivoliområde

Dessutom väntar ett helt nytt tivoliområde på cirka 11 000 kvadratmeter på att få växa fram på den intilliggande parkeringen. Mark- och miljööverdomstolen meddelade förra året, efter sex års utredning, att Gröna Lund får bygga ut nöjesparken på Djurgården enligt den önskade detaljplanen.

Det nya området väntas stå klart 2027 och ska knytas ihop med övriga Gröna Lund i form av en bro. Kaféer och butiker i den nya delen kommer även att vara öppna för allmänheten och boende i området.

I vilken fas befinner sig utbyggnaden?

– Projektet är fortfarande i en mycket tidig fas. Vi utreder våra behov och möjligheter och försöker hålla ett öppet sinne i den kreativa processen.

Vilken del av den ser du mest fram emot att bjuda in besökarna till?

– Våra tidiga skisser ser helt fantastiska ut och jag ser fram emot att kunna öppna grindarna till ett helt nytt tivoliområde som kommer att imponera på våra besökare. Jämfört med den gamla parkeringen så blir detta verkligen ett tillskott till Gröna Lund, Djurgården och Stockholm med vackert tematiserade miljöer och roliga upplevelser. I Gröna Lunds 140-åriga historia har vi aldrig tidigare genomfört en så här stor förändring i ett svep.

Vad är egentligen bäst med att jobba på Gröna Lund?

– Det är en lyx att få arbeta med en så anrikt varumärke med glädje inbyggt i grundprodukten. Dessutom är vi ett modernt och samtidigt familjärt företag med hög förändringstakt, korta beslutsvägar och oerhört mycket engagemang bland medarbetarna. Det är lätt att ha roligt på jobbet här, säger Jan Eriksson.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...