Annons

Grossisten öppnar bistro

NYHETER. Di Luca & Di Luca öppnar kombinerad bistro/kafé/butik. Det blir både en försäljningskanal och ett sätt för grossistföretaget att möta sina slutkunder. 
Annons

Inom de närmsta dagarna öppnar grossistföretaget Di Luca & Di Luca en kombinerad butik, bistro, kafé och vinbar i hörnet Renstiernas gata/Folkungagatan i Stockholm med plats för 76 gäster.

Det blir som ett showroom för företaget där produkterna inte bara säljs som de är utan även används i matlagningen. Det gäller såväl Zetas olivoljor som charkprodukter från Delizie, men utbudet är betydligt mer omfattande än det som levereras till dagligvaruhandeln och hyllorna är kompletterade med en ost- och charkdisk.

– Det blir som en experimentverkstad där vi kan testa nya produkter skarpt på kunder innan vi tar in dem i vårt sortiment, säger Per Nilsson som är affärsutvecklingschef på Gruppo Di Luca och projektledare för Deli Di Luca.

Personalen är på plats och köket trimmas in. Christian Valentini, som närmast kommer från Bianchi Café & Cycles, blir restaurangchef. Kökschef är Fabio Rubino, som har jobbat på flera håll i Scerige, och Ina Björn har hand om den manuella disken. Hennes bakgrund är Hemköp Hornstull. Öppnar gör man när såväl snickerier som tillstånd är klara.

Del av en trend 

Per Nilsson uppskattar att butikdelen ska stå för cirka en fjärdedel av omsättningen och ser familjer i området som en viktig målgrupp. Föräldrarna kan komma in på ett glas vin och lite charkuterier medan barnen får någon enkelt till middag.

Menyn blir italiensk med typiska rätter som pasta puttanesca och osso buco. Upplägget är precis så familjärt och genuint som man numera förväntar sig av ett personligt varumärke: Många av de tio heltidsanställda har italienskt påbrå, samtliga rätter ska provsmakas och godkännas av familjen Di Luca innan de hamnar på menyn och lokalens adress är vald med tanke på att flera i familjen bor i området och att kontoret ligger inom gångavstånd.

– Jag och min fru bor en liten bit bort och vi har precis insett att vi inte kommer att äta frukost hemma längre, säger Per Nilsson.

Företaget är unikt i sitt slag men är samtidigt en del av en modern strömning där Johan & Nyströms konceptbutik vid Mariatorget i Stockholm passar in, liksom Löfbergs Lilas kafé på Kungsgatan och Lidls pop up-restaurang Dill. Även kombinerade restauranger och butiker som Urban Deli hör hit. Restaurang- och kaféföretagare har fått ny konkurrens.

”En försäljningsmöjlighet”  

Företaget SRC i Helsingborg hjälpte till att konkretisera en idé som familjen Di Luca haft länge. Främst är delin en möjlighet att visa produkterna i ett sammanhang som de styr över. Vinimportdelen Enjoy Wine kan köra vinprovningar, olika produktchefer kan demonstrera nyheter.

– Det här är så klart en försäljningsmöjlighet – men lika värdefullt är det att få kontakten med kunderna. Genom Deli Di Luca får vi en mängd mervärden som kanske inte syns på sista raden.

Satsningen är inte ett led i att företaget ska överge sina traditionella kanaler. Enligt Per Nilsson är målet snarare att de ska bli ännu bättre leverantörer. Oavsett syftet är inrättningen en långsiktig satsning för Di Luca & Di Luca och enligt Per Nilsson finns det chans att de utvidgar.

– Hittar vi rätt här finns chans att vi öppnar fler ställen. Men vi ska lära oss krypa innan vi springer.

 

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

PMS-systemet VisBook har över 1 000 kunder inom besöksnäringen i Norden och växer snabbt, inte minst i Sverige där antalet nya kunder har mer än fördubblats under de senaste två åren. En av de nya kunderna är Åhus Seasid...