Annons

”Gysinge ska bli ett vandringsmecka”

NYHETER. Natursköna Gysinge Herrgård går en grönskande framtid till mötes under ledning av Jula Hotell. Besöksliv har träffat vandraren och den nya hotellchefen Elisabeth Nilsson som blandar äventyrslust med ledarskap.
Annons

Det var äventyrslusten som ledde henne hit. Till bruket från 1600-talet vid nedre Dalälven och herrgården som ligger mitt i Färnebofjärdens naturreservat fullt av lövskog och älvängar. Elisabeth Nilsson är nytillträdd hotellchef på Gysinge Herrgård, tidigare ägd av pensionärernas riksorganisation, PRO. Kursverksamhet för dansanta pensionärer ska nu i stället bli ett mecka för vandringssugna hotellgäster.

– Det var vinter när jag kom hit men jag blev ändå helt tagen av miljön. Jag tog in allt, läget vid älven, herrgården och de sjutton omkringliggande byggnaderna – även täckt av snö var det så vackert så jag fick nypa mig i armen, säger hon.

Jula Hotells nyförvärv blir destination

Gysinge Herrgård är ett av Jula Hotells nya förvärv: hotellgruppen är en del av familjeägda Jula Holding som etablerades 2019. Samtliga hotell ska ha sin egen unika profil och Elisabeth Nilsson är i full fart med att utveckla herrgården till att bli den destination hon ser framför sig.

– Jag såg potentialen redan från början. När jag kom hit för två månader sedan var renoveringen redan i gång och allt har gått i ett rasande tempo.

Och Elisabeth Nilsson är van vid fullt ös. Innan hon landade i natursköna Gysinge jobbade hon åtta intensiva år på Gekås Hotell i Ullared, och de sista fyra i rollen som hotellchef.

– Det kan till synes vara rätt olika verksamheter men samtidigt handlar det alltid om gästerna. Jag jobbade sedan på Gotland ett par månader och när jag läste annonsen om Gysinge på Besöksliv kände jag direkt att det var en möjlighet att få in vandringen ännu mer i mitt liv.

Förälskelsen för vandring
Det var under pandemin när en handfull utlandsresor ställdes in som Elisabeth blev förälskad i att vandra. Hon stannade i Sverige och lockades till Kosteröarna av en god vän, en upplevelse som var så lyckad att de fortsatte vandra ihop på en mängd olika platser i landet. Nu har Elisabeth tagit sikte på att bestiga Kilimanjaro inom ett år.

– Jag vill dela med mig av bergsbestigningen och resan dit, förhoppningen är att man ska kunna följa mig i bloggform på Gysinges hemsida. Delar av den 27 mil långa Gästrikeleden går i genom naturreservatet och jag tänkte börja med att gå de åtta milen.

Vandring och naturliv är det som en vistelse på Gysinge Herrgård kommer kretsa kring och Elisabeth Nilsson tror att hennes intresse spelade in när hon fick tjänsten.

– Intervjuprocessen var ganska omfattande men när jag väl fick beskedet sa jag upp mig från hotellet på Gotland och fick en lägenhet i Gävle på 24 timmar, allting bara löste sig, säger hon.

Nytt liv på historisk plats

Under 1800-talet utvecklades Gysinge till det största järnbruket i Gästrikland, och PRO tog över på 1970-talet. Vackra arbetarbostäder i sten från 1860 kantar grusvägarna på området. I dag drivs olika verksamheter i husen där upp till sju familjer kunde bo. Orangeriet som används som herrgårdens restaurang var ursprungligen ett växthus, men badhuset från mitten av 1800-talet ska återfå sin ursprungliga funktion under Elisabeths överseende.

– Det ska absolut användas, vi planerar utegym, destinationshotell, relaxavdelning med badtunnor och på vintern när man kan åka längdskidor här ska man också kunna vinterbada.

De första åren kommer vi jobba med vandringspaket, från kurser i hur man vistas i naturen till att våra kockar lagar mat ihop med gästerna i skogen, säger hon.

Nanobryggeri bevis på entreprenörsanda

I en av byggnaderna på området drivs nanobryggeriet Gysinge Bryggeri som ordnar ölprovning och förser restauranger med lokalproducerad öl. Enligt Elisabeth är bryggeriet bara ett exempel på den entreprenörsanda som finns i det lilla samhället med 130 invånare.

– Vi har fått ett otroligt fint välkomnande i Gysinge, värdshuset här bredvid är också en god granne som vi hoppas samarbeta med framöver.

Coachande ledarskap är vägen framåt

Många i personalstyrkan var redan på plats när Elisabeth Nilsson tillträdde som hotellchef och hon har fått bra respons lokalt när hon sökt personal. Som ett första steg höll hon enskilda samtal under promenader i parken, med syfte att ta reda på vad personalen hade för känslor och förväntningar.

– Det gäller att jobba med kommunikation och information så att vi tillsammans vet vart vi är på väg. Mina kollegor har redan kommit på bra idéer. Jag vill ha ett coachande ledarskap och vill att alla jag jobbar med ska våga komma till mig och fatta egna beslut, säger hon.

Öppet trots renovering

Trots att det finns en del kvar att göra på herrgården – matsalar ska ordnas, kök ska renoveras och bardelar, reception och mattorna i korridorerna ska fixas – så är Gysinge öppet och i full gång. Varje Julahotell ska vara en reseanledning, och Gysinge Herrgård kommer hysa både bröllop och event framöver. Hotellet har 67 rum och håller i skrivande stund på att göra i ordning hotellsviten. Elisabeth berättar entusiastiskt om kaféet, planer på picknickluncher, grillkvällar och aktiviteter med och på Dalälven.

Eventuella svårigheter ses inte som problem utan utmaningar.

– Jag är nog en ganska orädd person och drivs mer av frihet än av trygghet, säger hon och understryker att gästerna inte får missa att besöka närliggande besökscentrum Naturum Färnebofjärden men att det viktigaste av allt är att man ger sig ut i omgivningarna och skapar sina egna äventyr.

Det verkar som att hotellchefen och vandraren Elisabeth Nilsson har hittat hem.

Du hittar fler bilder från Gysinge Herrgård i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap.

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!
Så får du mer tid över till dina gäster

Så får du mer tid över till dina gäster

Med Picasso Digital får hotell och konferensanläggningar digitala tjänster för bokning, incheckning och betalning så att du kan lägga mer fokus på det som är allra viktigast i verksamheten – nämligen dina gäster...