Annons

Hållbarhet i fokus på Leadership Academy 2023

zoom
NYHETER. I måndags avslutades årets upplaga av Leadership Academy. Unga ledare från hela landet hade då under två dagar tagit del av inspirerande föreläsningar och workshops.
Annons

Leadership Academy har etablerat sig som en betydelsefull plattform för unga ledare i branschen, med en maxålder på 30 år, och är en möjlighet att nätverka, skapa kontakter och påverka besöksnäringens framtid i Sverige. Årets tema var hållbarhet, berättar Oscar von Reis, utbildningsutvecklare på Visita.

– Det handlar om miljöfrågor men också om social och ekonomisk hållbarhet. De unga ledarnas röster är viktiga. De är framtiden för Visita och branschen men också för hållbarhetsarbetet. Den yngre generationen är genuint intresserad av miljöperspektivet och att man ska behandla varandra schysst på en arbetsplats, samtidigt som de har ett ekonomiskt ansvar att driva verksamheten framåt på ett hållbart sätt, säger han.

Socialt hållbart ledarskap

Bland föreläsarna märktes bland andra Tillväxtverkets Marie Gyllenberg och Linda Mannerby från Visit Sweden som pratade om Sveriges roll som destination och hur turismen kan bidra till att uppnå de globala hållbarhetsmålen samt Stina Algotson, vd för BFUF (Besöksnäringens Forsknings- och Utvecklingsfond). Som avslutning delade Jannica Jonsson, vice vd för Stureplansgruppen, sina tankar om vikten av att involvera samhället, gäster och personal för att besöksnäringen fortsatt ska bidra till ett mer hållbart samhälle.

– Socialt hållbart ledarskap är någonting som vi hela tiden måste återkomma till. De mjuka värdena får inte glömmas bort, med schyssta villkor och att folk ska trivas på sin arbetsplats, konstaterar Oscar von Reis och tillägger att deltagarna kom från Åre i norr till Skåne i söder.

En central del av Leadership Academy 2023 var en workshop som genomfördes under de två dagarna där deltagarna utforskade hur besöksnäringen kan främja innovation och nytänkande inom hållbar utveckling. Deltagarna, som representerade olika delar av näringen, fick även möjlighet att dela med sig av sina egna goda exempel och erfarenheter från sina verksamheter.

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!
Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...