Annons

”Hållbarhetsklivet är vår affärsplan”

zoom Fredrik Lindén, vd för Turistrådet Västsverige. Foto: Marie Sjödin
Fredrik Lindén, vd för Turistrådet Västsverige. Foto: Marie Sjödin
NYHETER. Branschen var mogen för att ta ett större grepp om turismen. Det konstaterade Turistrådet Västsverige när de lanserade Hållbarhetsklivet, som ska hjälpa företag och kommuner att skapa en mer hållbar turism i Västsverige.
Annons

En anledning till att Hållbarhetsklivet tog form är att rollen för organisationer som Turistrådet Västsverige förändrats. Syftet är inte längre att maximera antalet besökare utan att verka för en hållbar turism ur alla dimensioner. Idag har närmare 350 verksamheter och 35 kommuner anslutit sig till Hållbarhetsklivet och fler är på gång.

– Givetvis har besökarna fortfarande en central roll, men istället för att alla ska besöka oss på en och samma gång handlar det om att skapa möjligheter för dem att besöka oss året runt och på fler destinationer. För att lyckas med det måste vi vara fler som samarbetar, säger Fredrik Lindén, vd för Turistrådet Västsverige.

Hållbarhetsklivet bygger på fyra grundläggande principer som ska vägleda de anslutna verksamheternas insatser under omställningen. Ett exempel är företaget Inforest i Hjo, som fokuserat på principen ”Så lite onödig miljöpåverkan som möjligt” genom att bland annat bli självförsörjande på el.

Ett annat exempel är Ramsvik Stugby & Camping, som utifrån principen ”Fler heltidsjobb och mer robusta verksamheter” utvecklat både prissättning och lokala samarbeten för att hjälpa fler aktörer att blomstra.

– Vi är positivt överraskade över intresset och att så många vill bidra till en hållbar omställning. Särskilt för mindre bolag kan det vara svårt att veta hur man kan bidra till Agenda 2030 rent konkret. Vi hjälper dem se det som en process där man tar action utan att krångla till det. Tanken bygger på generositet där man kan lära av varandra. Det är ingen hemlighet att man blir bättre av att dela på lärdomarna, det blir bara bättre för vår destination, säger Fredrik Lindén.

Har pandemin spelat in i uppslutningen?

– Jag är övertygad om att pandemin har spelat stor roll i hur aktörer ser på sina verksamheter idag. Många har lyckats överleva på grund av neddragningar och stöd, men man har också fått tid att reflektera över inriktningen. När folk hade fullt upp operativt hann man inte tänka på strategin. Utvecklingen av det digitala har bidragit till utökade kontaktytor och möjligheter att förmedla budskap på ett helt annat sätt. På det sättet har pandemin varit till hjälp.

Vad är målsättningen framöver?

– Hållbarhetsklivet är vår affärsplan nu så vi vill att alla som jobbar med besöksnäringen i Västsverige ska ansluta sig. Det finns inga mirakelkurer för att skapa en hållbar besöksnäring, det är hårt arbete och vilja som gäller och vi jobbar för att ge verktyg och skapa en korsbefruktning mellan bolagen så att de hittar varandra ännu mer.