Annons

Han ska styra Svensk Camping

zoom Ny pÄ jobbet. Tomas Ringby Peterson Àr ny ordförande för SCR.
Ny pÄ jobbet. Tomas Ringby Peterson Àr ny ordförande för SCR.
KARRIÄR Tomas Ringsby Petersson tar med sig en lĂ„ng erfarenhet av idrottsrörelse och föreningsliv till uppdraget som ny styrelseordförande i medlemsorganisationen SCR Svensk Camping. Ökad digitalisering och tydligare byggregler stĂ„r pĂ„ agendan. 
Annons

Grattis! Hur ser uppdraget ut?

− SCR Ă€r en rĂ€tt omfattande verksamhet. Mitt jobb blir att leda styrelsens arbete, jobba med kansliet och se till att kontakten med medlemmarna fungerar. Samtidigt Ă€r det ett traditionellt styrelsearbete. Jag kan tĂ€nka mig att det handlar om minst 30 dagar om Ă„ret för min del.

Vilka andra uppdrag har du i dag?

− Jag Ă€r vice ordförande i styrelsen för Idre FjĂ€ll, som driver hela resorten Idre fjĂ€ll med tillhörande camping. Jag Ă€r dessutom ordförande i Dalarnas Idrottsförbund och sitter i Riksidrottsförbundets idrottsrĂ„d. I övrigt jobbar jag som egen konsult.

Vad har du arbetat med tidigare?

− Jag lĂ€mnade nyligen jobbet som koncernchef för YrkesAkademin, en utbildningskoncern som finns i hela landet.

Hur lÀnge har du varit aktiv i SCR?

− Jag har varit medlem genom Idre FjĂ€ll, men jag har aldrig suttit i styrelsen tidigare. SĂ„ jag kommer helt fĂ€rsk in i verksamheten med nya ögon.

Vad gör dig till rÀtt person som ordförande?

− SCR Ă€r en stor medlemsförening, vilket jag har lĂ„ng erfarenhet frĂ„n. Samtidigt Ă€r jag bĂ„de egenföretagare och har lett större organisationer.

Vad krÀvs för att lyckas som medlemsorganisation?

− Inom SCR finns en stor spĂ€nnvidd frĂ„n smĂ„ campingplatser till koncerner. Även geografiskt Ă€r det vĂ€ldigt stor bredd. SĂ„ det gĂ€ller att ha en bra process och jobba aktivt med alla olika intresseomrĂ„den.

Vilka möjligheter och utmaningar ser du för branschen?

− SCR firade 50-Ă„rsjubileum nyligen. Bara pĂ„ den tiden har vi gĂ„tt frĂ„n tĂ€lt via husvagn och husbil, till stugbyar och resorts. VĂ„r bransch ska helst ligga före samhĂ€llsförĂ€ndringen och anpassa utbudet efter vad kunderna efterfrĂ„gar i dag och i morgon. Förut rĂ€ckte det att ge sig ut och campa i skogen en vecka – i dag krĂ€ver gĂ€sterna komfort, Ă€ventyr och aktiviteter.

− Digitaliseringen Ă€r oerhört viktig, och inom SCR har man jobbat med detta under lĂ„ng tid, bland annat med Camping Key. Jag ser ocksĂ„ att plan- och bygglagen Ă€r utmanande för branschen, eftersom bygglov, planer och grĂ€nsdragningar hanteras olika i olika kommuner. DĂ€r krĂ€vs det en bĂ€ttre samordning och tydlighet.

Man pratar ofta om behovet av bÀttre paketering för att besöksnÀringen ska kunna locka fler utlÀndska gÀster. Hur bra Àr vi?

− Camping Key Ă€r ett stort steg pĂ„ vĂ€g för att underlĂ€tta och locka till bokning. Men sjĂ€lva paketeringen Ă€r upp till respektive bolag, dĂ€r ska vi inte styra. DĂ€remot hjĂ€lper vi till med distributionen. Vi har till exempel tv-programmet Gone Camping, dĂ€r vi försöker fĂ„ in digital trafik för att styra vidare till respektive camping. Samtidigt fĂ„r man komma ihĂ„g att den globala efterfrĂ„gan Ă€r ganska begrĂ€nsad – 90 procent av vĂ„ra gĂ€ster kommer frĂ„n Sverige och Norge, dĂ€refter Tyskland och Holland.

SCR har 450 medlemmar i dag. Ska de öka?

− Jo, sĂ„ Ă€r det ju alltid i en branschorganisation. Man vill företrĂ€da alla.