Annons

Här är kaffekedjan som är bäst på franchise

zoom Många ansöker om att få driva Wayne's-kaféer. Förra året var det 250 stycken.
Många ansöker om att få driva Wayne's-kaféer. Förra året var det 250 stycken.
NYHETER. Franchisekedja – men personlig ändå. Går det? Jajamensan. Det har Wayne’s Coffee, som i dagarna vann utmärkelsen Årets Franchisekedja hela 88 bevis på. Och fler lär det bli.
Annons

På Wayne’s Coffee firas det. Men bara en kort stund, med tårta till morgonkaffet. Sedan är det ”framåt” som gäller.

– Vi är väldigt stolta över utmärkelsen, som ju visar att vi är på rätt väg. Stolta, men vi är ännu inte riktigt nöjda – det finns alltid rum för att förbättra förbättringarna, säger Mats Hörnell, Vice vd på Wayne’s Coffee.

Det var tidigare i veckan som kafékedjan prisades på Frannygalan som arrangeras av Svensk Franchise.

 

”Aldrig varit bättre”

Intervjun äger rum på ett av kedjans 88 kaféer i Sverige som just nu är under ombyggnad. För, som Mats Hörnell säger: huvudkontoret och franchisetagarna är ständigt på väg mot samma mål. Att stanna och vara nöjd ligger liksom inte för dem.

– Det är tredje året vi är nominerade, och jag kan ärligt säga att vi aldrig har varit bättre än nu, konstaterar Mats Hörnell.

Men att driva en stor kedja, att få den att kännas som en enhet, oavsett om man befinner sig i Stockholms innerstad eller i Malmö, och samtidigt behålla den personliga känslan är en utmaning.

– Vi är väldigt noggranna när vi väljer ut vilka som bli våra franchisetagare. Förra året fick vi drygt 250 ansökningar och av dem godkändes knappt 15 stycken, som nu har börjat sin verksamhet eller står i kö för att få dra igång.

 

Tydligt koncept viktigt

När franchisetagarna väljs ut är det mycket som ska klaffa: De ska vara sanna entreprenörer, ha drivit företag tidigare och gärna i kafébranschen. Men framför allt ska de älska mötet med människor, något som kedjan också fick positiv uppmärksamhet i motiveringen.

– Det är viktigt att ha ett mycket tydligt koncept som samtidigt är lättarbetat för att få alla franchisetagarna att arbeta enigt och det är något som vi trycker hårt på i utbildningen, förklarar Mats Hörnell.

Vi-känslan är också en viktig faktor. Inom organisationen är det korta kontaktvägar och nya idéer uppmuntras.

– Vi vill gärna se oss som en stor familj, att vi är ett familjeföretag som består av 88 familjer, säger Mats Hörnell.