Under Sweden Coffee Fest, Àven kÀnt som Svenska KaffemÀsterskapen eller Kaffe-SM, stÀllde da Matteo upp i fyra tÀvlingar. Och vann alla fyra.
â Det har gĂ„tt bra för oss förut, men det har aldrig gĂ„tt sĂ„ hĂ€r bra. Det hĂ€r Ă€r sjĂ€lvklart en bekrĂ€ftelse pĂ„ att vi Ă€r pĂ„ rĂ€tt spĂ„r och att vĂ„ra baristor Ă€r helt otroliga, sĂ€ger Pernilla Olow Gard, brand manager pĂ„ da Matteo.
Segrande signaturdryck
Den mest prestigefyllda av tĂ€vlingarna under Kaffe-SM Ă€r Swedish Barista Championship. De tĂ€vlande skulle servera fyra espresso, fyra mjölkdrycker och fyra signaturdrycker. Signaturdrycken som gav da Matteos segern var en mousserande kaffedryck med apelsin och basilika â en âEthiopian Champagneâ – Det Ă€r inte heller första gĂ„ngen de vinner. NĂ€r Swedish Barista Championship hade premiĂ€r 1999 vann da Matteo. Och under de 18 Ă„ren som har passerat har de stĂ„tt pĂ„ toppen flera gĂ„nger om.
Varför Àr just ert kaffe sÄ bra?
â Vi fokuserar vĂ€ldigt mycket pĂ„ kaffet. Det Ă€r vĂ„r absoluta kĂ€rnprodukt och har alltid varit. Vi har rostat vĂ„rt eget kaffe i över tio Ă„r nu och besöker de producenter vi samarbetar med regelbundet för att skapa lĂ„ngvariga relationer och bidra till att höja kvaliteten. Tillsammans med otroligt duktiga baristor Ă€r det ett vinnande koncept, sĂ€ger Pernilla Olow Gard.
Vad ser ni för trender komma i framtiden?
â Vi ser absolut att bryggkaffet Ă€r pĂ„ uppgĂ„ng igen. Ibland rynkar folk pĂ„ nĂ€san nĂ€r man pratar om bryggkaffe, men bra bryggkaffe handlar om att ha en bra rĂ„vara. Vi ser ocksĂ„ att efterfrĂ„gan pĂ„ information om var kaffet kommer ifrĂ„n ökar. Konsumenten uppskattar ocksĂ„ mer och mer att det Ă€r smĂ„skaligt rostat, med hantverk i fokus.