Att hitta till Soppa & Sunt är en riktig fullträff för medvetna matälskare. Restaurangen är ett populärt alternativ i centrala Göteborg för folk som söker en värmande, prisvärd soppa som passar alla magar. Vissa gäster har varit stammisar sedan starten 1998. Sopporna är laktosfria, glutenfria och oftast veganska eller vegetariska. Och smakrika.
– Det är vårt signum. Att alla ska kunna hitta något, även om de har allergier eller bara vill äta hälsosamt. Vi lagar allt från grunden – sopporna, brödet, salladerna. Det ska vara snabbt, men bra, säger Nahid Gholami, ägare, kock, inköpare, diskare och – om så krävs – bordsavtorkare.
Växte upp i restaurangfamilj i Iran
När Nahid Gholami tog över verksamheten 2015 hade hon egentligen lämnat restaurangvärlden långt tidigare – eller snarare aldrig klivit in i den. Hon hade jobbat som florist i 20 år, men växte upp i en restaurangfamilj i Iran.
– Min pappa hade två restauranger i Teheran. Jag sa alltid att jag inte ville jobba så mycket som han och mina bröder gjorde. Men så kom jag hit, såg det här konceptet – en lunchrestaurang med vettiga öppettider – och föll för det.
Sedan dess har hon upptäckt att hon hade mer med sig från barndomen än hon trott och har drivit Soppa & Sunt med den envishet som krävs när man gör allting själv – bokstavligt talat. Men även om soppan puttrar på som vanligt har de senaste åren varit tuffa för restaurangbranschen. Priserna på råvaror har skjutit i höjden, samtidigt som kunderna håller hårdare i plånboken.
– Jag är på ständig prisjakt. Jag handlar själv, letar kampanjer och hittar leverantörer med bra priser. Jag måste göra det för att kunna hålla våra låga priser. Men det är svårt.
Lägre hyra – tack vare Visita
En viktig livlina för att hålla verksamheten flytande har varit kontakten med Visita. Förutom att ha hjälpt till vid en konflikt med en anställd redan 2016, var det under en hyresförhandling nyligen som stödet blev helt avgörande.
– Jag fick ett nyhetsbrev från Visita, som påminde om att jag bara hade en vecka på mig att säga upp hyreskontraktet om jag ville förhandla. Jag hade inte ens tänkt på det, utan vant mig vid att hyran automatiskt bara räknats upp. Men tack vare deras hjälp kunde jag till slut minska hyran med 10 000 kronor i månaden.
Det mentala stödet var nästan lika viktigt som det ekonomiska, menar hon. Tryggheten i att ha någon i ryggen.
– Utan Visita hade jag kanske fått lägga ner. Det har varit avgörande. Jag har inte kunnat höja priserna i samma takt som kostnaderna ökat. Många gäster är tacksamma för det. Det märks att folk har det tufft just nu.
Öppen för franchise
Soppa & Sunt är en varm plats, både bokstavligt och bildligt. Det är ett ställe där man får ta sin skål själv, sätta sig i lugn och ro och bara njuta av hälsosam mat utan att bli ruinerad.
– Många säger att vi borde öppna i Stockholm, men jag säger nej. Jag orkar inte. Jag är 65 och ska gå i pension så småningom. Men konceptet är bra och om någon är intresserad av franchise så är jag öppen för det!
Du kan läsa reportaget från Soppa & Sunt i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap.