Annons

Heta fjälltrender: Extremsporta, vandra och strunta i sociala medier

zoom Sporttävlingar i fjällen är en av de starkaste trenderna inom fjällturism. Här några av deltagarna i årets Keb Classic – ett maratonlopp runt Kebnekaisemassivet . Foto: STF Kebnekaise
Sporttävlingar i fjällen är en av de starkaste trenderna inom fjällturism. Här några av deltagarna i årets Keb Classic – ett maratonlopp runt Kebnekaisemassivet . Foto: STF Kebnekaise
NYHETER. Risk för kulturkrock mellan ”lycrafolket” och ”frystorksvandraren”. Dagens fjällturist vill svettas och tävla, vandra längre tid – och strunta i sociala medier. Det visar forskare som kartlagt de största trenderna i svenska fjällen.
Annons

– Fjällturismen blir allt mer splittrad, konstaterar forskaren Klas Sandell.

Fjällvärlden sommartid är inte längre en frizon för naturälskande vildmarksmänniskor, som sover i tält, äter sin frystorkade mat och kånkar på tung ryggsäck. Det är också hemvist för fjällöpare och extremsportare i lycrakläder och pulsklocka som rusar fram över kalfjäll och genom björkskogar på jakt på bästa tiden. Denna sportifiering –som tävlingar, events och friluftsfestivaler– är en av de största trenderna i den svenska fjällvärlden just nu.

Sportifiering i fjällen ökar

– Trenden är tydlig. Sportifieringen ökar, och den ökar snabbt, säger Klas Sandell, en av forskarna i forskningsprojektet Storslagen fjällmiljö, där man kartlagt trender inom fjällturism.

Kiruna Extreme, midsommarlöpning i Storulvån och friluftsfestivalen Utefest på Höga Kusten är bara några exempel på sportifieringen. Den innebär nya intäktskällor för besöksnäringen, eftersom tävlingsdeltagarna stannar längre än själva tävlingsdagen, och dessutom ofta har familj eller vänner med. Samtidigt visar en undersökning forskarna gjort bland allmänheten att en majoritet är tveksamma till ökad sportifiering i fjällen. Klas Sandell menar att turistföretagen måste hitta strategier för att undvika ”kulturkrockar” så att båda segmentet känner sig välkomna.

– Kanske ska du bara satsa på den ena målgruppen eller vända dig till flera målgrupper men under olika tidperioder. Utvecklingen går mot ett bredare panorama av fjällbesökare som har olika motiv och gör olika aktiviteter.

Vandring trendar

Långa vandringar är en annan stark trend. Där visar STF:s statistik för övernattningar i fjällstugor i väglöst land en klar ökning. Däremot vandrar den moderna fjällturisten på ett annat sätt.

– Man breddar innehållet i vandringen, väver in andra aktiviteter och unnar sig god 3-rättersmiddag på en fjällstation. För tio år sedan trodde experterna att de långa vandringarna skulle minska, medan allmänheten trodde att de skulle öka. Så det var vanligt folk som fick rätt, något att tänka på när turistföretagen i fjällen planerar för framtiden, säger Klas Sandell.

Dessutom ratar fjällturisterna internet och sociala medier, även om många tar chansen att uppdatera sin Facebookstatus efter en toppbestigning av Helagsfjället eller Kebnekaise. Mätningar av internettrafik och enkäter visar att många fjällturister kopplar ned mobilen i fjällen. Dålig täckning och begränsad möjlighet att ladda batterier är inte hela förklaringen.

– Det är många som söker något annat än vardagslivet, säger Klas Sandell.

Suusify – ny hotellallians med frihet som ledord

Suusify – ny hotellallians med frihet som ledord

Johan Öhman är grundare av Suusify, framtidens hotellallians. Med hjälp av tillförlitlig data och smarta analyser ska alliansen hjälpa hotell att minska kostnader och öka intäkterna. – Vi ser också hur många hotell är l...