Annons

Hittar nya affärsmodeller i krisens spår

zoom Foto: Vår Gård
Foto: Vår Gård
NYHETER. Konferensanläggningen Vår Gård i Saltsjöbaden utanför Stockholm valde att stänga under sommarmånaderna för att rusta för en ny verklighet. ”Det handlar om att öka utbudet”, säger vd:n Kadi Upmark som hoppas fler privatgäster från närområdet kan väga upp för tappet av konferensgäster.
Annons

I slutet av augusti slog konferensanläggningen och tidigare kursgården Vår Gård i Saltsjöbaden upp dörrarna efter två månaders sommaruppehåll. Gästerna får möta ett flertal nyrenoverade lokaler med nya funktioner, anpassade till den nya verkligheten.

På bara några månader har vd:n Kadi Upmark fått igenom en investeringsplan som i normala fall skulle ligga över en period på tre år. Investeringarna har rört nya flöden och funktioner för att kunna attrahera en ny målgrupp – privatgäster.

– När corona slog till bestämde vi oss för att vi skulle fullfölja vår plan i en betydligt snabbare takt. Vi kastade oss in i arbetet och hade börjat ställa om redan efter en vecka. Det har varit extremt påfrestande för personalen, samtidigt har vi haft möjlighet att behålla i princip alla, säger Kadi Upmark.

Hon är tacksam för att ägare och styrelse stod fast vid beslutet att investera, för detta har också inneburit att man redan innan hade räknat med en viss omställning och utmaningar ett förändringsarbete innebär.

Men trots omställningen i den egna verksamheten, ser hösten mörk ut.

– Jag tror att hösten blir ännu tuffare än våren. Många hade hoppats att det ska lossna, men det lär bli en mycket utdragen effekt av det hela, vilket kommer att resultera i en större nedgång i ekonomin än vad vi hade räknat med innan.

Att rusta och satsa och försöka positionera sig som ett tryggt alternativ var ett strategiskt val. Vår Gård har sedan i våras fört en lyhörd dialog med lokalbefolkningen i ett försök att hitta nya lösningar och möta nya behov.

– Tidigare har man bara känt till Vår Gård som en kursgård och konferensanläggning, men nu har vi öppnat upp och bjudit in för att man ska kunna sitta och jobba, ta en kopp kaffe, äta en lunch, och känna sig trygg i en omvärld som gungar. Genom att prata med folk kan vi samla på oss information för att kunna bygga vidare på nya affärsmodeller.

Kan du nämna exempel på nya affärsmodeller?

– Det handlar om att öka vårt utbud med sådant som attraherar privatgäster och dagsgäster. Vi har byggt ett bageri för att kunna sälja lokalt, utvecklat vårt luncherbjudande, börjat erbjuda yogaklasser och vill även etablera oss som ett helgutflyktmål. Vi ser en möjlighet i detta – stannar folk hemma ser vi det som nya intäktsmöjligheter att kunna ge dem en trygg och lustfylld vardag.

Hur mycket kommer detta att kunna hjälpa er i höst när konferensmarknaden väntas vara fortsatt död?

– Vi har tappat 80 procent av intäkterna sedan i mars, men den privata delen kommer att förändra detta, förhoppningsvis kanske vi landar på cirka 40-50 procent ned på året jämfört med 2019.

Vad ser du framför dig på längre sikt? 

– Jag vill gärna hoppas att det lossnar snart, men det lär inte hända 2020 eller 2021. Jag tror inte att det kommer att återgå till det normala, det blir en helt annan spelplan framöver där affärsområdena konferens och privat kommer att smälta ihop på ett annat sätt. Konferenserna kommer att minska permanent medan det privata kommer att öka. De som kan hitta den balansen kommer att gå stärkta ut det hela.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...