Annons

Höga krogambitioner ska lyfta Kalmars museum

NYHETER. Middag högst upp på Kalmar Länsmuseums tusen kvadratmeter stora takterrass. Det kan bli verklighet om tre år. Idén till den nya restaurangen föddes under en lunch på ett museum i Barcelona: ”Bara utsikten kommer att locka många besökare till oss”, säger Örjan Molander, chef för Kalmar Länsmuseum.
Annons

– Bakgrunden är att jag var i Barcelona på en studieresa för tre år sedan. När jag åt lunch på Kataloniens historiska museums takterrass så tittade jag ut över staden och tänkte: fasiken, det här kan vi också ha, säger Örjan Molander.

Det som i dag är Länsmuseets tak skulle, om alla bitar faller på plats, kunna förvandlas till en takterrass på totalt tusen kvadratmeter. Och enligt Örjan Molander kan utsikten i sig bli en publikdragare.

– Vi kan inte tävla med vyn över Barcelonas hamn, men vi har Kalmar sund, Ölandsbron och om man lutar sig ut ser man Kalmar slott. Bara utsikten kommer att locka många besökare till oss.

123 000 besökare om året

Satsningen är ett led i Kalmar Länsmuseums plan på att öka antalet besökare och utveckla museiverksamheten. Tanken är också att man ska uppnå de nationella mål som tagits fram på initiativ av Svensk Turism.

– Vi diskuterade vår roll inom den lokala besöksnäringen och kom in på de nationella målen, som är att fördubbla svensk besöksnäring från 2010 till 2020. För oss skulle det innebära att vi om fyra år ska räkna in 123 000 besökare om året. Vi har tankar om hur det ska gå till och takterrassen är själva kronan på verket, säger Örjan Molander.

Som Besöksliv tidigare rapporterat om så kan Paul Svenssons Fotografiska utses till världens bästa museirestaurang i en prestigefylld tävling.

[LÄS MER: Paul Svensson kan ha världens bästa muesirestaurang]

Även Örjan Molander har höga gastronomiska ambitioner. I dag finns ett kafé på museets fjärde våning som ska ersättas av den nya restaurangen. Men vem som ska driva den och vilket menykoncept som ska råda är ännu inte bestämt.

– I dag driver vi kaféet och vi kanske även tar hand om den nya restaurangen. Vad gäller inriktningen så är även det för tidigt att prata om, men jag tror att vi kommer att jobba med lokala producenter, bönor från Öland och fisk från sundet.

Den nya restaurangen och takterrassen kommer att bli en viktig del i att utveckla museets konferensverksamhet.

– Vi kan i dag erbjuda mervärden genom våra lokaler, utställningar och föreläsningar. Och ju mer konferenser vi har desto större krav ställer det på maten, återkommande gäster vill ha variation.

10 000 fler besökare om året

Kostnaden väntas landa på cirka 45 miljoner kronor och just nu inväntar de besked från Kalmar kommun gällande finansieringen. Om projektet godkänns kan bygget starta år 2018 och öppning kan ske året efter.

Vad skulle satsningen innebära i mervärde för museet?

– Vi räknar med 10 000 fler besökare per år. Och med en entréavgift på 100 kronor så kan vi öka omsättningen med en miljon kronor per år.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...