Annons

Höga Kusten utvecklas som besöksmål – ska skapa 800 nya jobb

zoom Höga Kustenleden lockar vandrare. Och de senaste sex åren har besökarna till Höga Kusten ökat stadigt.
Höga Kustenleden lockar vandrare. Och de senaste sex åren har besökarna till Höga Kusten ökat stadigt.
NYHETER. Samarbetet kring Höga Kusten permanentas efter ett lyckat försök. ”Förr såg vi oss lite som konkurrenter. Nu jobbar alla för samma sak”, säger Höga Kusten Destinationsutvecklings vd Peter Holmqvist.
Annons

Kommunerna vid Höga Kusten har nu beslutat permanenta det samarbete som inleddes på försök för tre år sedan. De inblandade kommunerna Härnösand, Kramfors, Sollefteå och Örnsköldsvik går vidare med samarbetet efter kommande årsskifte.

– Det som är unikt är samarbetet som blivit mellan besöksföretagen och den offentliga verksamheten, säger Peter Holmqvist.

Besökssifrror som ökar

Höga Kusten har blivit ett allt populärare turistmål med ökande besökssiffror sex år i rad.

– Hetast just nu är allt som har med naturen att göra. Vandringar är det som driver människor hit.

Höga Kustenleden och Skuleskogens nationalpark lockar vandrare och naturälskare till området.

– Vi har också Birkakryssningarna där vi kryssar inomskärs, vilket är unikt för Sverige. Nu har vi fullbelagt på båtarna, säger Peter Holmqvist.

Målet för Höga Kusten Destinationsutveckling är att fördubbla omsättningen och skapa 800 nya jobb fram till 2025.

– Det handlar om nya jobb i besöksnäringen men också om att handeln tjänar på det. Här finns till exempel Naturkompaniet som säljer fritidsprylar till besökare.

”Besöksnäringen viktig motor”

Gudrun Sjödin, ordförande i Höga Kusten Destinationsutveckling, kommenterar beslutet i ett pressmeddelande:

– Besöksnäringen är en viktig motor för att utveckla ett attraktivt Höga Kusten. Framförallt för våra besökare, men även för oss som bor och verkar här. Därför känns det värdefullt att ägarkommunerna, nu i politisk enighet, satsar permanent på att fortsatt utveckla en av Sveriges snabbast växande destinationer. 

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

När Amet & Partners och italienska världsaktören La Bottega slår sina påsar ihop bildas en ny jätteaktör. AMEGA LAB har som mål att omdefiniera upplevelsen av bekvämligheter