Annons

Högaktuellt ämne i fokus under Spadagarna 2022

zoom Sara Hellgren, marknadsansvarig på Svenska Spahotell
Sara Hellgren, marknadsansvarig på Svenska Spahotell
NYHETER. Under tre dagar samlas medarbetare från över 40 spa-anläggningar och ett 50-tal branschleverantörer. Under årets spadagar är det fokus på “employer branding” – ett högaktuellt ämne i hela branschen.
Annons

När Svenska Spahotell bjuder in till sitt årliga event samlas medarbetare från de 44 medlemsanläggningarna för att under tre dagar, 9-11 oktober, insupa kunskap och inspiration genom workshops, utställningar och föreläsningar. Årets föreläsare är bland andra Harrys-grundaren Magnus Helgesson, varumärkesexperten Thomas von Krusenstjerna och Anna Dyhre som har arbetat med employer branding i över tjugo år. Dessutom ingår det förstås att njuta av typiska spa-sysselsättningar som bastubad och spa-behandlingar samt aktiviteter som skogsfloating med mindfulness, kajakpaddling och RIB-båt. Årets spadagar hålls på Vann Spa Hotell och Konferens i Bohuslän.

– Trots att våra anläggningar egentligen är konkurrenter ser vi oss mer som kollegor i branschen. De som besöker Spadagarna brukar vara generösa med att dela kunskap och erfarenheter. Förhoppningen är att du ska gå därifrån fylld av inspiration med nya insikter, lite nya kontakter i ditt nätverk och taggad med massa arbetsglädje för att lyfta din anläggning till nya nivåer, säger Sara Hellgren, marknadsansvarig på Svenska Spahotell.

Temat under årets Spadagar är “employer branding”. Hur kommer det sig?

– Det är stor personalbrist i besöksnäringen och vi vill lära oss mer om hur vi ska jobba för att utvecklas som arbetsgivare och attrahera den bästa personalen. Det är en märklig företeelse att det finns arbetslöshet samtidigt som ett stort antal lediga tjänster inte tillsätts. Vi behöver tydliggöra fördelarna med att arbeta inom besöksnäringen.

Hur upplever ni att intresset för spa ser ut just nu?

– Pandemin satte stort fokus på hälsa och många ser hälsofördelarna med att unna sig ett spabesök där man både kan träna och återhämta sig, och det nära så att man undviker långa flygresor. Flera av våra anläggningar har haft högre bokningssiffror i sommar än innan 2019.

 Vilka är det som besöker spa i dag?

– Just nu har vi enorm efterfrågan från alla konferensgrupper som längtat efter att ses ”på riktigt” igen. I övrigt har spabesök blivit etablerat inom alla åldrar. Vi har till exempel många fler familjer som besöker oss på skolloven nu än för några år sedan. Det är många som upptäckt våra fina spahotell under pandemin då utlandsresorna var begränsade. I samband med att man nu kanske håller lite i plånboken tror vi att man kanske står över långresan i vinter och i stället unnar sig någon härlig weekendupplevelse på spa i Sverige.

Hur tror du att det osäkra ekonomiska läget kommer att påverka spa-branschen?

– Det är svårt att sia om framtiden. Men våra hotell var väldigt kreativa under pandemin och gjorde anpassningar som ledde till att de gick starka ur det, så vi har en god förhoppning om att det finns bra sätt att gå igenom rådande situation också. Vi tror till exempel att man nu fokuserar mycket på att hitta bra energilösningar. På spadagarna kommer en ny leverantör och visar upp en banbrytande produkt som kan minska varmvattenförbrukning med 80 procent.

Till sist, vilka spa-trender råder just nu?

– Det har nog inte gått någon förbi att “bio-hacking” står högt på listan. Det handlar om att optimera sin livsstil och på så vis påverka sin fysiska och mentala hälsa. Hudvård inom ecolux-branding ökar stort. Allt fler strävar efter att använda så naturliga produkter som möjligt, men vill ändå ha resultatinriktad hudvård. Och nu när sommaren är över kommer snart den kalla-bad-trenden igång igen. I vintras svämmade ju Instagram och Tiktok fullständig över av alla som kallbadade – och många har längtat efter den kalla årstiden av den anledningen, säger Sara Hellgren.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...